söndag 1 mars 2009

Veckas "move" 2


Kör vidare med ett nytt grepp att lägga till sin arsenal inför sommarens fyllebrottning på diverse gräsmattor (läs Mölndal). I Sverige kallas detta grepp kort och gott för "triangel", men en gammal judoutövare hade säkert valt att kalla det för "Sankaku-Jime".

Triangeln går som bilden visar ut på att fånga motståndarens huvud och arm mellan sina egna ben och "skapa en triangel". Rätt utfört är triangeln en mycket kraftig strypning/strangulering som främst stoppar blodflödet upp till hjärnan. Det låter kanske farligt men det tar i regel ett par sekunder innan man märker av effekterna så det finns gott om tid att signalera att man gett upp innan man svimmar av. Om motståndaren är duktig på att försvara sig eller att greppet inte sitter ordentligt kan man skifta till ett rakt armlås på den armen man fångat in och på så vis avsluta matchen.

Jag tror inte att jag sett någon showbrottare använda sig av detta grepp, däremot är jag rätt säker på att Mel Gibson avslutade en fight med skurken (som antingen var Gary Busey eller Nick Nolte) i någon av Dödligt Vapen-filmerna.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Tror du vi kan starta ett eget förbund likt GBG wrestling?

Mölndal Hardcore Wrestling Entertainment!

Anonym sa...

Ja, jag ska givetvis vara matchmaker i så fall. Sätter "Terry Tall" mot "Bam Bam Bigelow Hedberg".

Sen tror jag att du ska matchas mot någon gammal avdankad själ, typ Frank Andersson. Han ställer säker upp för en limpa cigg och en spårvagnsbiljett.

Anonym sa...

Jag kan gå en match mot Boris Krysztovovic (dräng) en enligt MHWE-förbundet föredetta spetznas soldat som livnärde sig på spädbarn långt ute på den sibiriska tundran. Nu tjänar han då sitt uppehälle genom att gå matcher i Mölndal.