onsdag 4 mars 2009

Quiz #3

Såhär mitt i veckan och lagom som uppvärming inför till de olika pubquizen som arrangeras runtom i landet så kör vi på med ännu en omgång. Denna gången är det viss fokusering mot enheter, men annars håller svårighetsgraden ungefär samma klass som det förra.

Som vanligt uppmanar jag er till att sanningsenligt skriva in era resultat i kommentatorsfältet, där ni för övrigt också hittar de rätta svaren. Återstår bara för mig i sann "Hedins hundring"-anda önska er ett - Lyyyyycka till!!!

1. Hur många fot går det på en yard?
2. Vilken dag på året firas Thanksgiving här i staterna?
3. Den matematiska konstanten pi brukar anges till vilket värde?
4. Vad är ljudets hastighet i luft (+/- 5 m/s)?
5. Vem spelade Lex Luthor i de gamla stålmannenfilmerna (Superman)?
6. Hur mycket pengar vill dansken ha när hon säger "halvtreds"?
7. Vilket moment är störst, 1 newtonmeter (Nm) eller 1 foot pound (ft lb)?
8. Vad heter Makedoniens huvudstad?
9. Vilket år beslutades att Sverige skulle gå med i EU?
10. När fryser vattnet till is enligt Fahrenheitskalan?
11. I vilket band spelar och sjunger Casper Janebrink?
12. Vad är The Pirate Bay för typ av hemsida?
13. Vad heter valutan i Sydafrika?
14. Vad heter tidningen som Mikael Blomkvist jobbar på i Stieg Larssons böcker?
15. Vem vann guldbollen i fotboll 1970? (ledtråd: gajs - tvi tvi tvi!)
16. På vilken plats kom Lasse Brandeby i Let's dance säsong 2?
17. Vad heter Sven Wollters karaktär i filmen Carambole?

4 kommentarer:

Kris sa...

Rätt svar:
1. tre (3)
2. Sista torsdagen i november
3. 3.14
4. 340 m/s
5. Gene Hackman
6. 50 DKK
7. 1 ft lb
8. Skopje
9. 1994
10. 32 grader F
11. Arvingarna
12. Tracker eller kallas ibland också för "torrent"
13. Rand (ZAR)
14. Millennium
15. Jan Olsson, senare gympalärare på Tretjärns- och Lövgärdesskolan
16. Fyra
17. Van Veeteren

Anonym sa...

11 rätt... inte så illa pinkat.

Kris sa...

@J.J
Antar att fråga 11 var prcis i din smak eller?

Anonym sa...

Ååhhh!! Jag tycker inte om sånt där, det får mig bara att känna mig mest puckad i hela universum. Jag fick tre rätt. Woohooo!