måndag 9 mars 2009

Veckans "move" 3

Figure four leg lock
Klicka på bilden för animation
---------
Då var det ny vecka och dags för ta fram nästa brottargrepp inför sommarens fyllebrottning. Som ni kan se i animationen krävs det nästan att motståndaren ligger helt still och "utslagen" för att man skall få till detta grepp, vilket gör det som klippt och skuret för just fyllebrottning.

Greppet är en variant av "figure 4" vilket är rätt vanligt inom submissionsbrottning, där man skall få motståndaren att ge upp. Just denna figure 4 attackerar motståndaren ben och är väldigt smärtsamt... Kan väl säga att det inte krävs allt för mycket för att det skall till en fraktur.

Showbrottare som använt sig av denna move är främst legenden och tillika "Hoa-Hoa" Dahlgrens stora idol - Ric Flair. Den gubben är säkert 60+ idag, men "still going strong" som man säger. I höstas höll han bland annat en wrestlingshow i en liten stad ca. 45 min från Wilmington. Ångrar mig än idag att jag inte åkte dit och kollade.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Snälla Albin, kan du inte låta detta tredje grepp också bli sista?

Kan du inte skriva om något du är bra på istället :)

Kris sa...

Haha!
Jag kan trösta dig med (för jag vet vem du är) att "Veckans move" inte kommer fortgå för alltid. Men för din skull kör jag gärna ett par veckor till!

Ses på mattan!