onsdag 11 mars 2009

Quiz #4

Så var det återigen mitt i veckan och dags att köra på med ett nytt quiz. Den här gången är det inte jag som står för frågorna (eller svaren), utan den här veckan är det ingen mindre än min far som agerar quizmaster.

Min spontana känsla är att frågorna håller ungefär samma svårighetsnivå som quizen innan, men att tonvikten ligger mer emot Göteborgskännedom.

I vanlig ordning ombeds du att sanningsenligt skriva in ditt resultat kommentarerna.

LYCKA TILL!

1. Hur många Göteborgsföreningar har spelat i fotbollsallsvenskan?
2. Vad hette skeppet Charles Darwin seglade med under sin resa om arternas uppkomst? Fartyget gav även namn åt en hundras.
3. Frölunda vann SM-guld i ishockey 1965, men var spelade de sina hemmamatcher?
4. Carl Milles har gjort ”Europa och Tjuren” som står staty i Halmstad men vad heter statyn i Göteborg som denna skulptör gjort?
5. Castor Fiber heter ett av våra gnagardjur på latin men i vanligt ordalag heter djuret?
6. Hur många bilbroar finns det mellan Hisingen och fastlandet?
7. Svenska Amerikanlinjen trafikerade Göteborg – New York under bl.a. 60-talet, men vad hette fartygen?
8. Vilket arrangemang har dragit störts idrottspublik till en arena i Sverige?
9. Vilket år ägde detta arrangemang rum och hur många kom? (rätt tusental)
10. Vilken låt har legat längst på svensktoppen?
11. Om du befinner dig i Ånge, i vilket landskap är du då?
12. Vilken svensk stad bär smeknamnet "Lilla Paris"?
13. Från vilka olika orter kommer följande 6 handbollsföreningar: Hellas, H43, GUIF, Vikingarna, Heim, och Kroppskultur?


Som vanligt så hittas svaren i kommentarsfältet

7 kommentarer:

Kris sa...

1. 7 st. (IFK Göteborg, RIK, Frölunda, Gårda, Häcken, öjs och gajs)
2. Beagle
3. Nya Ullevi, rinken låg inne på fotbollsplan.
4. Poseidon
5. Bäver
6. 6 st. (Älvsborgsbron, Hisingsbron, Angredsbron, Jordfallsbron, Lilla kungälvsbron, Nodreälvbron)
7. Gripsholm, Kungsholm
8. Boxning
9. År 1958 - Ingemar Johansson mot Eddie Machen. Över 53000 åskådare på Nya Ullevi
10. ”Du är min man”, med Benny Andersson Orkester och Helen Sjöholm
11. Medelpad
12. Vänersborg
13. Stockholm, Lund, Eskilstuna, Helsingborg, Göteborg, Uddevalla

Anonym sa...

Bara 4 rätt denna gång... vill dock poängtera att jag på fråga 6 missade "Lilla kungälvsbron" och på fråga 7 bara kom på Gripsholm, kan man smöra till sig ett plus i kanten?

Bra quiz pappa Albinsson, vi syns på Gamla Ullevi!

Anonym sa...

Vad i helvete är det för quiz i veckan, måste man vara född innan 1955 för att kunna en enda fråga!?

Albinssonskan sa...

Göta-Älvbron då?!?!

Anonym sa...

Nu ska jag sluta läsa din blogg. Jag hade NOLLL rätt. =(

Anonym sa...

@Jossan
Skjut inte budbäraren! Jag bara klippte&klistra... Men jag tror bestämt att far blandat ihop Hisingsbron med Göta-älvbron. Hisingsbron var om inte jag är helt ute och cyklar en svängbro som togs bort när Tingstadstunneln byggdes. Däremot är det ju fortfarande 6 st broar!

@Hanna och "Fröken oallmänbildad"
Förstår er frustration, men jag lovar att komma med ett nytt quiz inom ett dygn med lite mer "modern" tappning!

//Kris

Anonym sa...

Jag fick 5 rätt! Gissade på lite siffror å hade turen med mig. Vad Darwin hade för sig har ju jag som biolog (på EVOLUTIONSbiologiska centret) stenkoll på ...