söndag 8 mars 2009

Saker som säkert var bättre förr...

Hytta med näven, eller ”hytte me näven” som det också kan kallas. Denna gest har med tiden försvunnit och idag ersatts med antingen ett långfinger eller den jugoslaviska varianten där utsidan av en öppen hand snärtigt lyfts lodrätt uppåt mot ”offret”. För er som inte kan visualisera sig detta, tänk Zlatan tveksamt avblåst för offside så förstår vi vad jag menar.
Personligen så tycker jag generellt illa om långfingret medan den jugoslaviska varianten faktiskt funkar. Däremot saknar båda dessa variationen och charmen som en korrekt utförd hyttning med tillhörande ”hurrudu där” erbjuder.

Piprökning. Jag är ingen större fan av rökning över huvudtaget och jag uppmanar ingen att börja. Men om man ändå ska inhalera massa rök i lungorna, varför då envisas med att suga på små vita pappersrullar (cigaretter) när det faktiskt finns sofistikerade alternativ? Min uppfattning är att folk i större omfattning använde pipa förr och faktiskt höll viss klass på rökningen. Jag känner inte en enda person som idag drar fram en pipa när det är dags för rökning så på något sätt måste ju detta vara något som var bättre förr.

Svordomar och skällsord. Jag har inget emot svordomar eller skällsord, använder dem rätt flitigt själv. Däremot så känns det trist att många synnerligen fula ord börjar att avdramatiseras, medan andra gamla hederliga och klämkäcka svordomar hör till det förflutna. Utan att för den sakens skull hålla någon moralpredikan eller påstå att jag själv är så mycket bättre, så tycker jag att det är smaklöst att använda ord som ”hora”, ”fitta” etc. Än värre när det används av barn så unga att dem inte ens vet vad det betyder.
Emellertid, så länge skådespelaren Roland Jansson lever kvar här på moder jord så är kanske inte hoppet helt ute…

Summa summarum – Kapten Haddock!
Här har vi idealet som fler människor borde ta efter och lära sig av. Vi snackar om hyttningar som kombineras med svordomar såsom: ”sillmjölkar”, ”tryffelsvin”, ”sötvattenspirater”, ”söndagsseglare”, ”enögda kannibal”, ”bomber och granater”, ”sabotörer och pestråttor” med mera. Dessutom är det inte nåt snack om cigaretter här inte, pipa är ett givet attribut.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ingen kan svära som Roland!!!

Anonym sa...

Fast får ordet "hora" användas när man kollar på allsvensk fotboll? :-)

Anonym sa...

Jossan:
Nej egentligen inte. Fast ibland rinner ilskan över och hin håle själv tar över talförmågan (eller rättare sagt skrikförmågan)