söndag 1 mars 2009

Kritisk granskning...

När man bor på hotell och jobbar natt så händer det ibland att man bara sitter och slösurfar på internet. Personligen fastnar jag ofta i olika diskussionsforum eller kommentatorfält och läser lite grann om vad folk tycker och tänker.

När jag var ung, eller "yngre" hur man nu väljer att kalla det, fick jag lära mig att honnörsordet i den svenska skolan var "kritisk granskning". Men när jag läser alla dessa kommentarer och inlägg runtom på internet undrar jag dock om inte en del lärare missade att lära just ut detta.

Alltså, bara för att en sak står i/på aftonbladet eller någon annan tidning så är det inte sant! Om Greenpeace skriver att miljontals människor dött av cancer efter Tjernobyl så är inte det heller sant, inte ens sannolikt som Tage Danielsson skulle sagt. Däremot är det kanske sannolikt att det är några fler som drabbats än vad kärkraftsvänliga organisationer påstår.
Sen finns det ju alltid en gråzon där källorna kan kännas väldigt trovärdiga fastän så inte är fallet...

http://www.youtube.com/watch?v=LUhbifufF4Y

Just nu förundras jag över hur folk kan sitta och "veta" hur mycket kungahuset i Sverige drar in jämfört med vad det kostar den svenska staten. Min spontana känsla är att dem läst något flygblad från RKU motsvarande eller någon skvallertidning.

Igår gjorde jag ett beök på Walmart för att handla lite. I kassan fanns en del skvallertidningar där den ena (minns inte vilken det var) hade en stor bild på en "bekymrad" Michelle Obama eftersom det nu var klart att hennes make var gay (bild på Barack i badbyxor). Samma framsida visade en "ansträngd" bild på McCain med texten "Är han döende?".
Jag hoppas att folket som läser den typen av tidningar även väljer att kritiskt granska vad som står... Men efter att spenderat 6 månader här i staterna så är jag tyvärr inte så säker på det.

Exemplevis möter jag nästan dagligen folk här som påstår att växthuseffekten är ett påhitt av Barack Obama och hans vänner, typ...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jämför inte jänkare med svenskar är du go.

"är inte det heller sant, inte ens sannolikt som Tage Danielsson skulle sagt."

Albin... du är inte 67 år gammal!

Albinssonskan sa...

Generellt sett ÄR jänkare korkade! När jag bodde där var det en som frågade om vi hade microvågsugnar i Sverige.......

Kris sa...

J.J
Har man stått på bandet på volvo så framstår inte svenskar som raketforskare heller du.

Min uppfattning är dock att jänkarna är väldigt omedvetna om vad som händer i andra delar av världen (även inom USA). På något sätt tror dem att alla länder är u-länder.

Det är var mans (och kvinnas)skyldighet att hedra minnet av den store poeten och språkvetaren Tage Danielsson.