fredag 20 februari 2009

Skandal!

Dagens besked om att Sveriges Television sparkar radarparet Ingvar Oldsberg och Björn Hellberg är lika korkat som obegripligt! Inte nog med detta, det är även ett svek mot alla oss +2 miljoner människor som betalar TV-licensen och faktiskt uppskattar gubbtorra skämt och falsksång på fredagskvällarna! I en tid då media kryllar av kändismani, stockholmsfokus och bildfagra programledare har "På spåret" utgjort en liten oas där skarpa hjärnor och torra skämt av tunnhåriga herrar har levererat en högklassig underhållning.


Man pratar gärna om föryngring och modernisering och visst, husbandet har väl kanske inte riktigt lockat en yngre målgrupp, men är det inte detta som kallas public service?

Det faktum att man bland annat låtit ikoner som Fredrik & Filip, Peter Apelgren och Fredrik Lindström delta i programmet är enligt mig en tillräcklig "föryngring"!

Det är ingen slump att ALLA svenskar känner till Stefan Holm. Dem som inte kände igen honom efter OS-guldet gjorde det efter segern på "På spåret". Med andra så når detta program även till en målgrupp som kanske normalt inte "hänger med i svängarna", men en samtidigt en målgrupp som med största sannolikhet snällt betalar sin TV-licens.

SVT:s agerande sammanfattas nog bäst av legenden Lennart "Hoa-Hoa" Dahlgren:

"Producenten som petat Björn Hellberg och Ingvar Oldsberg på en annan kanal hade fått sparken direkt."
(Från artikel publicerad på http://www.expressen.se/ 19 februari 2009)

Bilden i detta inlägg visar järnvägen till förintelselägret Birkenau i södra Polen. Syftet med bilden är att visa hur SVT avrättar en epok i svensk TV-historia.
Författaren tar starkt avstånd till allt som denna bild står för och ber om ursäkt ifall någon av er handfulla läsare tagit illa upp.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Att läsa din blogg är i mångt å mkt likvärdigt med att läsa tidgningen för trots att du är nästan halvvägs runt jorden så får du reda på nyheterna fortare än mig... =)

Håller fullständigt med - SKANDAL!

Kanske vi ska börja med en namninsamling?

Albinssonskan sa...

Håller med till fullo! Vem kommer ta över tro? Carolina Gynning med Linda Rosing som bisittare.......

Anonym sa...

Det är tragiskt... antar att vi är en utdöende art?

Anonym sa...

Det borde väl redan finnas en namninsamling på www.namninsamling.se? Om inte, så får du skapa en Mangan!

J.J - Åtminstone är vi döende!

Anonym sa...

Hade Sandståhl i Svenska... man kan inte begära mer av mig.

Anonym sa...

J.J
Jag menade inget med din stavning motsv. Jag ifrågasatte nog främst om vi två kan kalla oss för "art". Vi står väl strax under en amöba i evolutionsstegen...

Mangan - du som är biolog, kan du hjälpa oss här? :)

Anonym sa...

Självklart! Om man utgår från Mayrs biologiska artkoncept så e ni en egen art om ni kan göka å få fertil avkomma medan ni inte kan få de me oss andra två beningar. Ni får gärna testa (ni kanske har gjort de redan?), i vilket fall så hoppas jag att mitt bidrag orsakade kraftig huvudvärk och förvirring. Brukar göra de för mig när jag filosoferar i sådana häringa ämnen.

Anonym sa...

Särskrivning! =)

Får skylla på ölarna ja har i mig...

Kris sa...

Jossan
Tyvärr spelar det ingen roll vem dem får för sig att ersätta Olds- & Hellberg med. Det kommer bli fiasko i vilket fall!

Mangan - Tack för ditt svar. Men alltså, blotta tanken att bedriva fortplantning med J.J är tillräckligt för att tappa själva livsgnistan...

Anonym sa...

Jag vet att du vill ha mig...