tisdag 10 februari 2009

San José - För tredje gången


Så har man förflyttat sig från den ena kusten till den andra här i Amerika. En flygresa som med två mellanlandningar (Charlotte och Phoenix) tog nio timmar. Det mest störande under resan var att maten på sträckan Charlotte-Phoenix tog slut, så vi som satt långt bak i planet fick nöja oss med en ”snacks box”. Den boxen innehöll lite kex, jordnötssmör (utan jordnötter), en vidrig kycklingröra samt två kakor. Ingen brakmiddag direkt… När vi landade i San José blev det därför högsta fart emot Burger King för att stilla hungern med en whopper.

Därefter körde vi till hotellet, Marriott Residence Inn där vi även bodde förra gången vi var här. Rummet, eller rättare sagt lägenheten är helt ok och så här ser delar av den ut:


Som rubriken antyder är detta den tredje gången jag är här i San José under min vistelse i USA. Dom två första gångerna bjöd på RIKTIGT bra utbildning då vi kunnat öva på en fullstor modell av en kärnkraftsreaktor (med vatten och allt). Jag är säker på att den här veckan blir minst lika lärorik. Fick just reda på att vi är flyttade till kvällsskift den här veckan, så jag börjar inte förrän 16:00 imorgon. Lite segt eftersom man på grund av tidsskillnaden från östkusten redan ligger 3 timmar fel. Men det är sånt man får lära sig i den här branschen. Att handskas med tidsskillnader, byta skift och jobba långa dagar hör till yrket.

Reaktormodellen i San José (kort från i höstas)

En påtaglig skillnad från förra gången jag var här, är att allt är grönt nu. När jag var här i höstas och torkan var som värst såg man knappt en grön plätt… Se själv och jämför!

Ovan: Inflygning San José hösten 2008


Ovan: Inflygning San José den 9 feb 2009

San José är för övrigt USA:s tionde största stad sett till befolkning, större än grannstaden San Francisco som annars är betydligt mer känd i omvärlden. Området är jordbävningsdrabbat så det finns inga skyskrapor eller andra fräcka byggnader, iaf inte som jag sett.

------------------------------------------

Rapporterna jag tagit del av (genom kommentatorsfältet på inlägget här nedan) gör gällande att Lennart ”Hoa-Hoa” Dahlgren, på grund av SJ:s oförmåga att köra ett tåg från punkt A till punkt B i tid, fick rodda hela showen själv igår. Det är ju själve f-n att man missade det…

2 kommentarer:

Anonym sa...

Du är väl medveten om att San José betyder "A whales vagina"? hehehe... Anchorman är nog en av de roligaste filmer som Hollywood producerat.

Jag ber om ursäkt, för min kommentar i förra inlägget, skulle vart lite tydligare kanske. Han satt inte själv och kommenterade, de fick hoppa in någon annan tjomme istället för Bruno. Bruno kom dock de sista 10 minutrarna. Han styrde upp det hela en aning kan jag ju säga dig. Det var nästan att en tår föll från mitt öga. Radarparet var tillbaks!

Det som var roligt med sändningen var ju att man fick se tre äldre matcher. Bland annat The Rockers mot Demolition. Macho Man mot Andre the Giant och The undertaker mot Jimmy Snuka.

Anonym sa...

Jadu, den där snacksboxen känner man ju till. Det var det enda som fanns att förtära under vår flygning från Chicago till Los Angeles... Usch, det var inte gott alls!!! Kram