tisdag 10 februari 2009

Mr. John Carlos…

Alla som jobbat kväll vet hur segt det är att gå omkring och liksom vänta på att jobbet ska börja. För att slå ihjäl lite tid och samtidigt göra något meningsfullt tog jag därför bilen upp till San José State University, en resa på ungefär 20 min om man slipper den värsta trafiken.

Målet med utflykten var att ta sig en titt på en minnesstaty över löparna Tommie Smith och John Carlos som rest på universitetets campus.

För er som inte vet det, så var dessa båda herrar medaljörer vid de olympiska spelen i Mexico City 1968. Mitt under prisceremonin och den amerikanska nationalsången ”The Star Spangled Banner”, valde dem båda att iklädda svarta handskar och med sänkta huvuden göra en ”Black Power”. Detta var som ni förstår ett sätt för dem att uttrycka sin avsky emot de rasdiskrimineringar som var ytterst påtagliga i Amerika under 60-talet. Senare valde Nationalteatern med Ulf Dageby i spetsen att skriva en låt om bronsmedaljören John Carlos. Låten heter "Mr. John Carlos" och om ni inte redan hört den så rekommenderar jag att ni antingen via youtube eller annat sätt ser till att göra det!

Statyn saknar tyvärr silvermedaljören Peter Norman som utan att höja sin näve ändå deltog i protesten genom att bära ett märke som gav stöd åt lika behandling och mänskliga rättigheter. När Peter Norman år 2006 avled var både Tommie Smith och John Carlos med och bar hans kista vid begravningen.

Vägen dit...
Efter jag parkerade utanför universitetet var det ju sådär lagom lätt att hitta till själva statyn. Lösningen fick bli att jag helt enkelt frågade förste bäste person som gick förbi... Givetvis var detta en äldre svart herre som verkade ytterst störd över att en vit pojkspoling letade efter "Olympic Black Power Statue"... Hans svar: "So you asking me just because I'm black?!" Mitt svar: "No, just because you are the only person here thats not 100 years old" (det var ett gammalt pensionärspar 20 m bort). Då skrattade han högt och följde mig hela vägen.

1 kommentar:

Anonym sa...

Fint, vackert... tårögd!