tisdag 24 februari 2009

Fel och konsekvenser

Man brukar säga att det är mänskligt att fela, att alla någongång gör fel. Den stora skillnaden är vilka konsekvenser felet får.
Att inte titta innan man kör ut i korsning kan innebära att man köra ihjäl sig själv eller någon annan. Samma fel behöver inte få någon allvarlig konsekvens alls, utan resultatet kanske bara blir att man kommer ut lite snabbare på vägen.

Några exempel på fel som jag ibland kan göra är:

- Glömmer något föremål som jag tänkt ta med mig eller hämta upp
- Tappar mina nycklar när jag ska låsa upp dörren
- Öppnar fel kökslucka
- Knyter skorna med en dålig knut som går upp
- Missuppfattar något som sägs
- Inte har tillräckligt avstånd till framförvarande bil

Dessa fel får sällan allvarliga konsekvenser, men är ändå fel som vid något annat tillfälle skulle kunna innebära att någon/något blir skadat eller dylikt.

I den bransch jag jobbar med kan fel få katastrofala följder. Därför försöker man eliminera dessa fel, och därmed också eliminera konsekvenser/incidenter. Detta sker genom en användning av olika "verktyg" där det säkerhetsställs att man verkligen är säker på sin sak innan man gör något, i många fall sunt förnuft.

Om man då inte använder dessa verktyg och begår ett fel som i sin tur får någon form av konsekvens så ligger man risigt till. Och just nu kan man väl säga att jag ligger jag lite risigt till...

Därmed inte sagt att man måste "lägga sig ner och dö". Utan att man lär sig av sina misstag och ser till att de inte återupprepas. Att lära sig en läxa helt enkelt.

Min gamle far berättade om hur terminologin på hans företag lät när allvarliga fel begåtts... Att det kan leda till en NRU - "Nacke-Röva-Ut"... :)

2 kommentarer:

Albinssonskan sa...

Inte så allvarligt fel att man får se dig tidigare än juni?!?!

Anonym sa...

äh... vaffan du e ju på upplärning. inte ditt ansvar. du har väl handledare? totalt hans ansvar. Hälsa mr. burns det! bro