torsdag 30 april 2009

Quiz 10

Quizet har någon form av 10-jubileum och då tänkte jag även passa på att göra något speciellt. Eftersom min fantasi är begränsad så slutade det med att jag tänkte göra ett USA-quiz. Med andra ord inte alls så spännande som jag hade hoppats, men ett quiz ”värdigt” bloggen hoppas jag i alla fall att det är.

Lycka till!


1. Washington DC känner man ju flesta till, men vad står förkortningen DC för?

2. Amerikanarna klagar på att vår fotboll är tråkig med få mål, men vad f-n är då inte baseball?! Känt är att hockeyligan heter NHL, ”fotbollsligan” heter NFL och korgbollen NBA… Men vad heter deras baseballserie?

3. Den amerikanska flaggan har ju som bekant en stjärna för varje delstat, men hur många stjärnor (delstater) är det?

4. Utöver stjärnorna så består ju även flaggan av ett antal röda ränder, hur många? 6, 7, 8 eller 9?

5. Ön Guam ”lyder” under USA, men i vilket hav ligger denna ö?

6. Vilken är den till ytan största delstaten i USA?

7. Tidszoner. Den amerikanska västkusten benämns som ”Pacific time”, men hur stor är tidsskillnaden mellan Los Angeles och Göteborg en sommardag i juni?

8. Vem var USA:s första president?

9. Vilken är USA:s sydligaste delstat?

10. Las Vegas känner ju alla till. Men vad heter den andra ”spelhålan” som ligger på öst-/atlantkusten (New Jersey) dit ”folk från New York åker och roar sig”?

11. Dagis/förskolan här i USA har ett tyskklingande namn, vilket?

12. Vad heter den amerikanska motsvarigheten till SJ? Alltså företaget som har monopol på trafiken av tågpassagerarna.

13. I viken månad firas Thanksgiving?

14. Vad heter USA:s högsta skyskrapa och i vilken stad ligger den? (2 p)

15. Vad heter den amerikanska nationalsången?

16. Vilka presidenter finns att beskåda på följnade dollarsedlar? 1-dollar, 5-dollar, 10-dollar, 20-dollar, 50 dollar och 100-dollar? Efternamn räcker. (6 p)

17. Bildfråga: Vilken känd nationalpark?


Som vanligt hittas svar under kommentarer där ni också uppmanas att skriva in resultat och en liten kommentar (max 23 poäng).

6 kommentarer:

Kris sa...

1. District of Columbia
2. Major League Baseball (MLB)
3. 50 st
4. 7
5. Stilla Havet
6. Alaska
7. 9 timmar
8. George Washington
9. Florida
10. Atlantic City
11. Kindergarten
12. Amtrak
13. November (sista torsdagen)
14. Sears Tower i Chicago
15. The Star Spangled Banner (”den stjärnbeströdda fanan” eller ”stjärnbaneret”)
16. 1-dollar=Washington, 5-dollar=Lincoln, 10-dollar=Hamilton, 20-dollar=Jackson, 50-dollar=Grant och 100-dollar=Franklin
17. Yellowstone

Albinssonskan sa...

19 poäng.En quiz HELT i min smak! ;-) Missade sedlarna.....
Dock tror jag att den sydligaste staten i USA inte är Florida utan Hawaii......

borriz brossa sa...

Skitfrågor...!

8 poäng och fortfarande i skamvrån:)

Lasse sa...

13 poäng, stolpe ut på några av andra, sedlarna sket jag i=)

Anonym sa...

Jossan:
Du har återigen rätt! Helsike, du hittar tydligen ett faktafel i varje quiz numera!
Jag läste att Floria var USA:s sydligaste delstat, men när jag nu kollade på en karta så såg jag att Hawaii låg på sydligare breddgrader. Däremot är det Alaska som är den västligaste... Borde kanske tagit den frågan istället!

"trycket" på quizarna har ju avtagit en aning, men skönt att se några tappra själar som bemödar sig! Stort!

Mange sa...

Hela 9 poäng! Å Albin...du kan ju inte lägga upp en quiz på valborg å förvänta dig att ja svarar snabbt... Har ju varit mer död än levande de senaste dagarna.