måndag 6 april 2009

Gåsattack

Sen några veckor sen tillbaks har ett gäng kanadagäss bestämt sig för att temporärt bosätta sig inne på kärnkraftverket Perrys område. Oskyldigt och lite sådär småtrevligt kan man säkert tycka om man liksom jag är något av en djurvän, men skenet bedrar!


Dessa gäss är högst aggressiva och har attackerat ett antal gångtrafikanter som varit påväg till och från parkeringen. Igår fortsatte dessa attacker med ett försök till attack mot självaste mig. En relativt stor gås som stod precis brevid gångvägen började blåsa upp sig och låta sådär otrevligt när jag gick förbi. Jag har dock lärt mig att man aldrig skall vända ryggen till när ett djur attackerar (om man inte tänkt lägga benen på ryggen och lubba iväg) så jag valde att "utmana" odjuret och ställde mig mittemot gåsen och stirrade honom/henne rakt i ögonen och sa några väl valda ord på svenska. Tror att gåsen förstod att döden var nära förestående och valde därför att backa iväg. Helt klart så var händelsen högst otrevlig!

En annan rolig sak med just kanadagäss... På engelska heter dem ju "Canada goose/geese" , men ibland säger man lite felaktigt "Canadian Goose/geese". Detta ger ju givetvis upphov till att vissa mindre begåvade amerikaner tror att det handlar om kanadensiska gäss. Extra tydligt blev detta efter flygkraschen i Hudsonfloden förra året, där kraschen/nödlandningen berodde på kollision med just kanadagäss. Då fanns det folk här som klagade högt på att Kanada minsann borde hålla koll på sina egna gäss och inte låta dem flyga fritt in till USA och orsaka besvär... Ja, vad ska man säga?

2 kommentarer:

Hanna sa...

Tur att det inte hände mig!

Mange sa...

Va sa du?

Hanna, du har ju lärt dig en massa brottningsgrepp via bloggen. Helt övertygad om att du skulle klarat biffen (gåsen) galant!