tisdag 28 april 2009

Framme i Davenport/Quad Cities

Idag tog jag flyget från Philadelphia och hamnade till sist i Davenport, IA efter mellanlanding i Chicago. Här ska jag jobba på kärnkraftverket Quad Cities och troligen göra undervattensinspektioner av reaktorn. Imorgon börjar jag "inprocessing", ni som läst bloggen vet ju vad det är... Men kort sagt så är det tester och utbildningar man måste göra för att få ut en passerbricka så man kommer in på området.

Quad Cities (typ "fyra städer") är ett område/stad som egentligen saknar egen stadskärna. Istället består omårdet/staden av ett antal tätt liggande mindre städer på gränsen mellan Illinois (IL) och Iowa (IA). Gränsen mellan delstaterna utgörs av Mississippifloden.


Man beräknar att Quad Cities har ungefär 400 000 invånare som till största del bor i städerna Davenport IA (där jag bor), Moline IL (där jag landade idag), Rock Island IL, Bettendorf IA och East Moline IL. Som ni märker detta fem städer, medan "Quad" bara betyder fyra. Detta beror på att staden Bettendorf växte upp ordentligt först efter andra världskriget och namnet "Quint cities" fick aldrig riktigt fäste så att säga.


"A:et" på kartan visar vart Davenport ligger. Det sägs att det tar ungefär tre timmar att köra bil härifrån till Chicago.

Inga kommentarer: