fredag 29 maj 2009

Quiz 11

Dags att återigen köra ett quiz enligt känt manér. På senare tid har det ju varit lite dålig med aktivitet på bloggen och i synnerhet när det gäller quiz. Med andra ord så det var väl dags att ta tag i det nu. Den här veckan hade jag tänkt testa vad ni kommer ihåg... Det är nämligen så att de tio första frågorna i någon form varit med i tidigare quizar, dock annorlunda formulerat. Sen kommer ytterligare tio frågor som är kopplade till några av de inlägg jag skrivit under vårens gång.

Hur som helst – LYCKA TILL!

1. Uppfinnaren Thomas Edison är bland annat känd för att tagit patent på glödlampan, men vilket företag grundade han också?

2. Vilken är den största staden i delstaten Louisiana?

3. Hur många OS-guld tog Sverige i Barcelona 1992?

4. Med vilket instrument mäter man luftfuktighet?

5. Vilket land befinner man sig i om man betalar med valutan Rand (ZAR)?

6. 3.14 är ett närmevärde för vilken känd matematisk konstant?

7. Skopje är huvudstad i vilket land?
8. Vad heter den joniserande strålningen som består av en heliumkärna?

9. Vad hette platsen i Ukraina där det berömda slaget stod år 1709?
10. Vilken religös grupp gestaltas i filmen ”Tyst vittne”?

----------------------- DEL 2 ---------------------------

11. Vad kallas huvudgatan (Las Vegas Blvd) i folkmun?

12. I vilken delstat ligger The Rock n Roll Hall of Fame?

13. Vad hette bronsmedaljören i 1968 års olympiska spel som höjde sin svarta näve tillsammans med guldmedaljören Tommie Smith? (Ledtråd: Nationalteatern)

14. Vad heter brottargreppet där man fångar motståndarens ben, lägger över honom på mage och sedan sätter sig på ryggen? (Ledtråd: Skaldjur)

15. På gammal hederlig lövgärdesslang innebär ordet ”bagga” att man?

16. Vilken är den största staden i regionen/”staden” Quad Cities?

17. Om Mississippi var den nästa längsta floden i USA, vilken var då längst?

18. Vad kallades den japanska högtiden då man firar att körsbärsträden blommar?

19. Vad hette staden i Delaware som grundades av svenska kolonialister? Även hemstad för vice president Joe Biden.

20. Bildfråga: I vilken delstat befann jag mig när jag tog denna bilden?

Som vanligt finns svaren under kommentarer, max 20 poäng

4 kommentarer:

Kris sa...

1. General Electric
2. New Orleans
3. Ett, J-O i pingis
4. Hårhygrometer
5. Sydafrika
6. Pi
7. Makedonien
8. Alfastrålning
9. Poltava
10. Amish
11. The Strip
12. Ohio (Cleveland)
13. John Carlos
14. Bostonkrabba
15. Stjäla/snatta motsv.
16. Davenport
17. Missourifloden
18. Sakura
19. Wilmington
20. North Carolina - Wilmington

Albinssonskan sa...

11 poäng från mig. Kunde inte frågan om greppet, eftersom jag inte läst de inläggen speciellt noga!! ;-)

GUstav sa...

Haha, vilket skämt...2 poäng. Va snudd på att inte ens skriva vad jag fick men man måste ju stå upp för den man man är!
Så du är på väg hemåt Svealandet igen, härligt!
Jag ska jobba i uppsala hela sommarn, vi kanske skulle kunna styra upp att träffas nät i sommar!? Välkommen hem!

Anonym sa...

Gustav:
Iboand är det ju inte så lätt om man likt du började följa bloggen sent och inte gjort alla tidigare quizar. Men vad jag vet så "kastar en djurgårdare aldrig in handduken" (från en handduk med djurgårdsmotiv en klasskompis hade i gymnasiet).

Nu är jag hemma i Göteborg. resan gick bra. Kommer att vara lite grann i Sthlm-regionen nu under sommaren. Räknar med att vi kan stråla samman och sänka ett par bägare.