fredag 15 maj 2009

Äntligen!

När förbundskaptenen Tommy Svensson skulle motivera sinna mannar under världsmästerskapet i fotboll 1994 läste han en dikt av Karin Boye.

Dikten heter I rörelse och är en av få dikter jag faktiskt kan/känner till. På något sätt känner jag något speciellt för den här dikten och tycker att den beskriver en känsla.
(Troligen inget djupt filosofiskt, utan har snarare att göra med att man satt där hemma som 13-åring och väntade på matchen Sverige-Saudiarabien med stor spänning)

Idag är en sån dag då den här dikten beskriver den känslan jag känner... För idag kommer jag lämna in min bricka och med detta också vara klar med vårsäsongens revisioner. Slut på 70h-veckor... Nu är det ledighet och 40h-veckor som gäller fram till augusti!

Det har varit en lång vår som bjudit på många olika toppar och dalar. Ni som läst den här bloggen har ju kunnat följa mina goda stunder, mina misstag, tidsomställningar, resor, hotellrum, utflykter med mera.

Nog snackat, här kommer Karin Boyes dikt:

I rörelse
av: Karin Boye

Den mätta dagen, den är aldrig störst.
Den bästa dagen är en dag av törst.

Nog finns det mål och mening i vår färd -
men det är vägen, som är mödan värd.


Det bästa målet är en nattlång rast,
där elden tänds och brödet bryts i hast.


På ställen, där man sover blott en gång,
blir sömnen trygg och drömmen full av sång.


Bryt upp, bryt upp! Den nya dagen gryr.
Oändligt är vårt stora äventyr.


Stort!

Inga kommentarer: