lördag 7 augusti 2010

Såg precis en pungråtta...

Eller "Possum" som dem heter engelska...
Tillbaks på hotellet efter avslutningsmiddagen såg jag en pungråtta springa omkring i buskarna precis utanför. Har faktiskt sett en eller flera av dem i fyra olika delstater så jag tror att dem är rätt så vanliga, dem brukar uppenbara sig på kvällar, nätter och tidiga mornar. Vet att man nere i södern brukar sitta på sin verandra på kvällarna med en pistol i handen och skjuta så fort dem dyker upp, lite av en sydstatsgrej liksom...

Bild tagen från internet - Fast såhär ser dem ut!
(Sydtaternas svar på Tore Skogman?!)

Coolaste djuret jag sett i USA är annars en kolibri, eller "humming bird" som det heter på engelska. Såg iofs lejon i Las Vegas, men det räknas ju inte. Sen har jag sett alligatorer, men kolibrin var helt enkelt coolare. Det var faktiskt här i San José på senhösten 2008 som det kom en och "luktade" lite på ett par blommor. Lite besviken att jag inte sett någon under den här vistelsen nu. Jag är också lite besviken över att jag inte fick uppleva en jordbävning den här gången heller. Behöver ju inte vara nåt större, men bara så att det skakar lite, så att man kan säga att man kännt av en.
Klockan är just nu 22:20 och jag är svintrött! Antagligen mest bara för att jag tänkt stanna uppe hela natten... Tvättmaskinerna är igång och jag har åtminstone tagit fram resväskorna.
Detta blir mitt sista blogginlägg från USA. Nästa gång jag skriver något blir det med största sannolikhet från Schweiz.

3 kommentarer:

Albinssonskan sa...

Coolaste djuret jag såg i USA var nog en armadillo, eller bältdjur som de heter på svenska. Märkliga djur...

Kris sa...

Trodde att bältdjur höll till i sydamerika... Ack så fel man kan ha!

Tillman sa...

Kolibri, är riktigt fräcka, En viss gammal bekant har ju en boliviansk gitarr i form av ett bältdjur.. hehe :)