fredag 26 mars 2010

Livstecken...

Min ambition när jag åkte hit till Mexiko var att se till att hålla er där hemma uppdaterade med en hel del inlägg. En målsättning jag hade var "ett inlägg om dagen". Det har ju gått sådär senaste två veckorna kan man ju lugnt säga...

Men så är det ju också det här med att dryga 15 av dygnets 24 timmar spenderas på antingen jobbet eller i bilen på väg dit eller tillbaks till hotellet. Återstår alltså 9 h där man ska ta hand om sömn, mat, hygien, vardagsärenden etc.

Normalt när jag är ute och jobbar såhär så brukar det vara 10 h om dagen som gäller. Här är det 12 h vilket också resluterar i en hel del övertid. Om jag räknat rätt så blir det ungefär 46,5 h övertid i veckan vilket sitter fint inför sommaren! (Nu kanske någon som är insatt i arbetstidslagen sätter kaffet i matstrupen och ropar högt, men då kan jag informera om att man vid tjänsteresa i utlandet inte innefattas av svenska arbetstidslagar, utan av de lagar som finns i landet där man jobbar, i mitt fall Mexiko...)

Ja, apropå sommaren... tyvärr ser mitt schema väldigt osäkert ut för tillfället, men med största sannolikhet så kommer jag att gå en utbildning i San José i juli. Utifrån detta högst osäkra schema försöker jag och min bättre hälft att hitta på något vettigt. Sedan tidigare har jag och Per bokat resa till Skottland i juni för att göra om fjolårets bravader. Den här gången blir det dock iförd kilt och med siktet inställt på att besöka öarna på utanför västkusten där.

Tillbaks till livet här i Mexiko. om jag sagt innan så händer det inte så himla mycket mer än jobbrelaterade grejer här. I ett annat inlägg kanske jag går in djupare på det, men jag tänkte beskriva lite grann om vad jag gör här i grova drag. Normalt så håller jag ju på med inspektioner, bränsle och underhåll av reaktorn från ovansidan. Den här gången är jag förpassad till "under reaktorn" för att som ingenjör vara med och leda arbetet till drivsystemen för styrstavarna. Antar att vissa läsare somnat redan här... Det innebär i mitt fall en jäkla massa pappersarbete och tro mig, det är inte liiiite pappersarbete vi pratar om...

Jag och Thomas har en hyrbil här som vi åker med till jobbet. Då får vi även se till att plocka upp två riktiga sydstatare aka rednecks som agerar QC (Quality Control) här nere... Helt klart skumma lirare som varje dag på väg hem från jobbet köper ett sexpack bärs och dricker i bilen, spelar ingen roll om dem kör eller sitter brevid/bakom. Dessutom har vi emellanåt intressanta diskussioner om allt ifrån musik till politik och tro mig, deras resonemang är väldigt "amerikanska" om jag ska uttrycka det milt... Dessutom presenterade på en dialekt som får hela rollistan i Dallas att låta som "riksengelska". Squeal like a pig!

Roligast under veckan som gått är annars ett visst byggnadsverk här nere. Kan inte skriva mer om det eftersom jag hoppas på att få med detta på bild/film och kunna presentera det i ett annat inlägg.

Försökte mig på konststycket att klippa mig själv härom dagen. Resultatet kommer ni aldrig bli varse om eftersom jag vägrar delta på bild i nuvarande skick...

Nu är klockan 22. jag har nätt och jämnt hunnit komma till hotellet, ätit lite tacos i baren, betalat räkningar och skrivit det här inlägget... Ja, ungefär så mycket jag hinner med efter jobbet innan det är dags att hoppa i säng.

Inga kommentarer: