tisdag 9 mars 2010

Cheech & Chong

Eftersom min bror envisas med att dra paralleller mellan min mexikovistelse och till det han kallar "Tjet och Chong" så är det väl bäst att reda ut begreppen en aning.

Korrekt benämnt "Cheech & Chong", spelade av Tommy Chong och Richard "Cheech" Maring, var ett framgångsrikt komikerpar som efter stor succé på stand up comedy-scenen fick göra ett par filmer under sent 70-tal och tidigt 80-tal (samt ett par reunions efter det). Handlingen kretsade främst kring droger och livet som "luffare" i amerikanska ghetton om jag inte minns fel.

Den enda film jag kommer ihåg är "Upp i rök" som den hette på svenska ("Up in smoke" på engelska) så ska jag rekommendera någon film så är det väl den då... Förvänta er inget storverk, snarare en klassisk fars/komedi i stil med "Hör upp blindstyre".

Inga kommentarer: