lördag 12 september 2009

Schweiz

Igår postade jag ett inlägg med bilder från sommarens resa till Budapest, idag är det Schweizvistelsen i augusti som står på tur. Var som sagt där nere för arbete på kärnkraftverket KKL (KernKraftwerk Leibstadt). Till min stora glädje kom min bättre hälft ner på besök vid ett tillfälle, samt att jag senare besökte henne när hon var i krokarna under en utbildning några veckor senare.

Jag bodde i en by i norra Schweiz, precis vid gränsen till Tyskland vid namn Bad Zurzach. Byn är känt för sina tempererade bad och spaanläggningar så den lilla tid man inte arbetade fanns det även lite tid för badande och allmänt "relaxande". Det blev även en dagstur till Zurich, några dagsturer till Tyskland (Waldshut) samt en kortade vistelse i Baden.

På det stora hela var Schweiz mycket trevligt! Vädret var "rekordbra" så att säga och det var endast ett fåtal dagar som inte bjöd på strålande solsken. Däremot så var det hiskeligt dyrt... Vilket jag iofs redan skrivit om här i ett annat inlägg.

Jaja, här kommer iaf lite bilder:

Först en rätt intetsägande bild från Zurich dit jag och min bättre hälft åkte på en dagsutflykt.


En rätt så typisk schweizisk landskapsbild...
En till på samma tema...

Och ytterligare en till...

"Revisionfest 2009" eller nåt i den stilen. I bakgrunden syns ett kyltorn som rent tekniskt har sin funktion att bistå med kyla för att omvandla överbliven ånga till vatten.
Och så en filmsnutt över bad Zurzach (byn där jag bodde). I bakgrunden syns floden Rehn som här även fick agera gräns mot Tyskland. Långt borta i horizonten syns Schwartzwald-skogen.


Här står jag bokstavligen och "hänger" i staden Baden. Där hälsade jag på min bättre hälft som var där på utbildning med jobbet. Väldigt trevlig stad.

Inga kommentarer: