lördag 19 september 2009

Saker som jag stör mig på...

Det finns ju givetvis en hel uppsjö av olika saker som retar gallfeber på mig. Tänkte lista några av dem. Givetvis finns det värre saker än dessa, såsom meningslöst oprovocerat våld, gängkriminalitet, trafficing, djurplågeri etc. Men dessa saker är ju så uppenbara att jag inte väljer att ta med dem.

TV-Licensen
För det första så klagar jag inte på SVT eller SR, det är bra kvalitet och utbud... Men varför i hela helvetet måste man betala TV-licens bara för att man äger en TV?! Speciellt stör jag mig på själva tvånget, att man måste betala vare sig man kollar på SVT eller inte. Sen blir det ju inte bättre av att radiotjänst där i Kiruna gör allt för att sätta åt en... Sverige är ett av de länderna i världen med hårdast skattetryck, varför kan då inte TV-licensen ingå där? Behöver vi verkligen två statliga TV-kanaler och fyra radiokanaler för att uppnå s.k. public service? Mitt förslag, slopa TV-licensen, den är förlegad! Banta ner till en TV-kanal och två radiokanaler samt lägg ut övrig dynga på nätet. Sist men inte minst, lägg ner radiotjänst.

Chalmerscortégen
Studentikos humor? Eller borde skiten ens få kallas humor? Hur som helst så är denna enda(?) studenttraditionen i Göteborg ett ypperligt tillfälle att lämna staden och fira valborg på annan ort. Fulla chalmerister som hellre super än studerar åker runt på nåt flak och gapar ut något som dem tror ska vara ett långfinger mot etablissemanget, men som i själva verket bara är patetiskt och fantasilöst...

Studentfirande i Göteborg
Lite samma tema som ovan. Varför kan man inte samordna en dag då alla studenter går ut samtidigt? Nej, istället skall vi hederliga medborgare terroriseras av 18-åringar som står och dansar på ett flak och ställer till det i trafiken under en-två månaders tid. Studenten som högtid är annars en trevlig tillställning och jag har ingen emot att den firas, tvärtom! Men ärligt talat... Hur många av eleverna har egentligen godkända betyg och läst något vettigt som ens har möjlighet att bringa "en ljusnande framtid"? Lösningen här är att organisera firandet i Göteborg till en-två dagar och förbjuda "För vi har tagit studenten..."-låten.

Folk som inte tar ut avstånd i trafiken
Har gått till en gräns där jag faktiskt är beredd att använda våld emot folk som kör upp och lägger sig "i röven" på en ute på vägarna. Det värsta är dem som verkligen tror att dem är någon Super-Man och hinner bromsa om det skulle hända nåt, trots att avståndet till framförvarande bil är ca. 5 meter. Så detta är ett löfte till alla dem: Kör in i mig och ge mig en whiplash-skada - Och jag kommer personligen se till att liknande skada (plus lite till) kommer att inträffa dig.

I denna kategori ingår även dem som knôr sig, inte blinkar med mera.

Dålig kundservice
Rätt uppenbart. Telefonköer, spydiga kommentarer, standarssvar via epost och total brist på s.k. service mind... Ja listan kan göras lång. Aktuellt nu med tanke på min försvunna resväska.

Stockholmsfixering
Stockholm är en ganska vacker stad, jag har inget emot att åka dit emellanåt (måste ju eftersom kontoret ligger där). Men där slutar det. Totalt sjukt att allt måste förläggas och ske där, och om så inte är fallet så uppmärksammas det knappt i media... Mer "Lotta på Liseberg" och mindre "allsång på skansen" helt enkelt.

Sociala handikapp
Detta har inget att göra med folk som verkligen är handikappade på något sätt, utan handlar helt och hållet om folk som inte vet hur man ska bete sig. Exempelvis att man tackar när någon håller upp dörren för en, att man inte pratar i mobiltelefon när man står i kassan och såna enklare saker som kategoriseras som sunt förnuft.

Folk som snor armstödet på bussar, tåg, flyg...
Ibland hamnar man brevid någon som som anser att det gemensamma armstödet mellan sätena tillhör dem och fläker upp hela sin arm så att man tvingas luta sig därifrån. Störande som fan.

Särskrivningar
Hur svårt kan det vara?

Inga kommentarer: