söndag 23 augusti 2009

Det täcka könet och läsning...

Hur kommer det sig att kvinnor läser 3-5 gånger snabbare än män?

För det är ju verkligen så. Medan det för min del tar åtminstone en till två veckor att beta av valfri roman så har min bättre hälft under samma tid plöjt igenom halva bokhyllan... Och detta gäller inte bara henne utan i stort sett alla medlemmar ur det täcka könet som jag känner och som någon gång läser en bok.

Om man köper en ljudbok så är det i runda tal 10 CD-skivor a 60-70 min, alltså sisdär 600-700 minuter (eller 10-12 timmar) det tar för uppläsaren att avhandla en roman. Så om man läser 1-2 timmar om dagen så blir det ungefär en vecka, vilket är fullt rimligt och väl i fas med hur lång tid det normalt tar för mig.

För att återgå till själva frågan - Varför kvinnor läser snabbare än män... Så tror jag att det handlar om att kvinnor ögnar igenom böckerna medan vi män faktiskt läser och fäster vikt vid detaljer.

Någon som har en annan förklaring?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Nu är du ute på hal is!!!

Anonym sa...

Läs detta http://www.aftonbladet.se/bokmassan/article5740430.ab :)