torsdag 14 april 2011

Lite allt möjligt...

Lite jobb
Så har det gått ett par dagar sedan stämplade ut från kärnkraftverket. För första hjälpen-insatsen jag gjorde näst sista natten blev jag nominerad till en "award" inom GE. Ska bli kul att se vad det blir. Imorgon börjar testerna som vi ska göra här i Houma, Louisiana. Blir nog rätt så lugnt, men man vet ju aldrig.

Lite lediga dagar
Lördagen blev lugn eftersom jag var rätt så trött efter att jobbat hela natten. Jag mötte upp en "ny bekant" som jag träffade för några veckor sen och vi tog en långpromenad i Valley Forge National historical park. Jag läste aldrig ordentligt men jag uppfattade det som att parken är platsen där George Washingtons styrkor hade sitt läger. Efter promenaden åkte vi till en liten stad som jag har för mig hette West Chester. En av många relativt gamla och pittoreska småstäder som fanns i trakten. Det roliga med den här staden var att infrastrukturen gjorde att man körde in i staden på "Gay street" och ut ur stan på "High street". Så det stående skämtet är att man "Coming in gay and leaving high...".

Söndag och måndag spenderades inne i Philadelphia tillsammans med den "nya bekantskapen" som bor i en lägenhet inne i stan. Båda dagarna bjöd på kanonväder och i måndags var det närmare 30 grader varmt.
Dags att raka sig kanske...

Lite saker som hände lör-måndag
- Vi blev påkörda bakifrån vid ett rödljus. Föraren i andra bilen satt antagligen och skicka sms eller så. Alla oskadda och bara smärre skador på bilarna.

- Vi gick på en Byob-restaurang. Alltså där man köper mat men tar med sin egen dricka. Tydligen är det poppis på vissa ställen eftersom serveringstillståndet är så dyrt. Helt klart att det håller nere notan för besökarna också.

- Efter ovan nämnda restaurangbesök gick vi till en f.d. svartklubb eller vad man nu ska kalla det. Under alkoholförbudstiden fanns det massa svartklubbar och detta var en av dom. Stället låg i en gränd och det fanns ingen skylt utan det var egentligen bara en dörr med tittlucka. Väl där inne så var det mörkt och lummigt, men riktigt fint och snyggt inrett. Bartenderna bar vit skjorta och slips och serverade "old style" drinkar. Riktigt coolt måste jag säga.

- Våren kom som sagt på riktigt och det var inte bara körsbärsträden som blommade.

- Vi träffade en arg och tjock katt.

- Jag bjöd på köttbullar. Till min stora förvåning så hade affären lingonsylt (svensk felix) så det blev riktigt bra där.

- Packade ihop mina väskor. Hann tyvärr inte handla något efter detta, men det finns lite utrymme för tvål till Jossan.

Lite resande
Flög som sagt ner till New Orleans på tisdag morgon. Resan gick oerhört smidigt och jag sov från start till landning.

Lite New Orleans
Om det var vår i Philadelphia så är det typ svensk högsommar här nere. Spenderade delar av gårdagen med att vandra omkring i New Orleans Garden distric. Gamla hus "New Orleans"-style, alleer och trädgårdar. Hamnade till sist på ett starbucks med dator och kaffekopp (en allt vanligare kombination på senare tid).

På kvällen blev det en finmiddag på en fransk bistro som rundades av med ett par öl på Bourbon Street. Som vanligt ett myller av turister, knarklangare, strippor/prostituerade och berusade ungdomar. Hemgång vid 01:00 och rejäl sovmorgon idag.

Typiskt hus i Garden District

Lite om veckan som kommer
Åkte ner till Houma i förmiddags och det är även platsen jag befinner mig på nu. Ska som sagt göra lite tester och träning av den utrustning som ska användas när vi kapar upp Oskarshamn 3:s interndelar senare i höst.

På fredag ska jag till läkaren och göra en undersökning. Nödvändigt för att jobba på kärnkraftverket i Spanien. Annars finns det inte så mycket planerat. Ska försöka komma igång och träna lite också. Kan vara bra för beach 2011.

3 kommentarer:

Albinssonskan sa...

Skit i tvålen om du inte hinner eller har plats! ;-)
"Ny bekant" låter spännande..... ;-)

Adam sa...

Glenn Hysén-klass på det här inlägget Albin. Starkt jobbat.

Verkar som du har det riktigt bra, gott det!

H sa...

Mycket komiskt att "Meatball" bjuder sin "nya bekantskap" på köttbullar första middagen ;) Låter som att du har det fint! Kram