tisdag 8 mars 2011

En vecka hemma som gick fort

Nu sitter man här på ett hotellrum i staden King of Prussia i Pennsylvania. Lite enklare så kan man väl säga att jag befinner mig ungefär 30 minuter utanför Philadelphia som i sin tur ligger 1-1,5 timme söder om New York på östkusten. Men andra ord, tillbaks i USA efter lite drygt en vecka hemma i Göteborg.

Egentligen var det tänkt att jag skulle åkt hit först imorgon tisdag, men när man insåg att jag inte jobbat på ett kärnkraftverk i USA på mer än ett år var jag tvungen att genomgå en fullständig säkerhetsprövning. Så det var bara att gilla läget och ställa in, planera om och boka om flygbiljetten.

Veckan hemma gick precis som det antyds i rubriken väldigt fort! Men det kändes ändå som att jag hann med en himla massa. Den stora grejen var att jag tillsammans med "kollegan" Per rev mitt badrum. Nu är det upp till farbror Kjell och hans "lakejer" att bgga upp det igen. Kommer att bli både spännande och kostsamt :)

Två gedigna rivningsarbetare. Notera damm och "skyddsglasögon" ala livsnjutar-Kjelle*.

Veckan i övrigt bestod bland annat av att jobba hemifrån, fixa med papper och annat som behövdes fixas innan resan hit, träffa vänner o bekanta, leverera barnvagn till Brossan&Jossan, köpa klinkers och kakel samt gå på inflyttningsfest hos gamla klasskamraten Janne Pettersson. Det sistnämnda kvällen innan taxin kom och hämtade mig 05:20 för resa till Landvetter...

Tillbaks till idag... Har inte hunnit skaffa en åsikt om stället och arbetet här. Idag var första dagen och den bestod i att fylla i tonvis med formulär, lite utbildning samt göra en psykologisk undersökning via en enkät på 565 frågor. Frågor av karraktären "Är du självmordsbenägen?", "Försöker någon sabba dit liv?", "I hushållet är det mannen som ska bestämma?" med mera. Senast jag gjorde en sån här undersökning fick jag gå på samtal hos psykolog... Hade missuppfattat ordet "worthwhile" (som betyder nåt i stil med "värt att") och trodde att det betydde något negativt. Svarade därmed att ja på frågan: "Livet inte är inte värt att leva?"...

En sak värt att nämna om King of Prussia är att staden har USAs nästa största köpcenter. Dessutom ligger ett gigantisk outletköpcenter på vägen till jobbet. Något säger mig att det kommer inhandlas både en och två saker innan den här vistelsen är över. Närmast ligger en Mac Pro tätt följt av en systemkamera.

*Hade inga skyddsglasögon hemma och när det flög kakel hejvilt behövdes nåt för att skydda synen. Lösningen blev för mig ett par fusk-Ray Ban från Mexiko medan Per fick ett par riktiga Kjell-solglasögon från Ullared. Med andra ord, arbetet skedde professionellt!

4 kommentarer:

Albinssonskan sa...

Roligt att höra att Kjelle-brillorna kommer till användning!

Hrm...vad är det för affärer i den där outleten?

H sa...

Precis min fråga också... Alltid intresserad av Lancome :) Synd vi inte hann ses, får bli next time!

Anonym sa...

Stekarbyggare. Safety first. Bro

Anonym sa...

Jossan: Dom kom inte bara till användning, de räddade synen på oss! Kolla http://www.premiumoutlets.com/outlets/store_listing.asp?id=75

H: Kolla länken ovan så ser du att Lancome finns där.

Bro: Så professionellt det kan bli.