måndag 6 september 2010

Veckan som gick...

Tillbaks i Schweiz
Så var man tillbaks här nere i Schweiz efter en vecka hemma i Göteborg. Resan ner gick bra och jag har fått samma rum som jag hade innan jag åkte... Ja, alltså samma rum som jag även hade förra året när jag var här.

Imorgon är det jobb igen och vi befinner oss just i upptakten förberedelserna i att sätta ihop reaktorn.

Fast nu tycker jag att vi börjar från början och tar allt kronologiskt...

Hemresa
Mitt flyg gick någon gång vid 6-snåret från Zurich så jag åkte härifrån vid 3-tiden på natten för att ha tillräckligt med marginal för felkörningar och säkerhetskontroller med mera. Väl framme flöt allt på som vanligt. Jag checkade in, boardade planet och somnade. Vaknade efter drygt 30 min när jag insåg att planet inte rört sig en centimenter... Tydligen hade man sett rökutveckling från motorn så dryga kvarten senare var det bara till debarkera och ta bussen tillbaks till flygplatsen. Totalt kaos. Efter många om och men fick dem bokat om mig till ett flyg som tog mig Frankfurt-Gbg. Så hem kom jag till slut.

Utflytt
Fick några softa dagar att umgås med nära och kära innan jag på tisdagen åkte och packade ihop mina sista saker. Det var jobbigt.

Inflytt
Det var osäkert in i det sista om bostadsrättsföreningen hade accepterat mig som medlem (ren formalia, men det måste ske på ett möte). På tisdag förmiddag fick jag dock beskedet att allt var i sin ordning och på onsdagen kunde jag åka till mäklarn och ta emot nycklarna till den nya lyan (bilder på den inom kort).

På onsdag kväll gick flyttlasset och allt gick oerhört smidigt, tack till Per, Niclas, pappa Berndt, mamma Lillemor, Josefine och Lovisa som hjälpte till!!! Hade det inte varit för att lapplisan varit alltför övernitiskt och lappat släpet som stod på trottoaren så kunde man nästan sagt att allt gick perfekt. 800 spänn, bara att betala och se glad ut...

Ikea
Ja detta både himmel och helvete på jorden som man ibland måste besöka förärades ett besök på torsdagen. Gick där ensam med TRE vagnar som jag senare på kvällen (2300) fick hemkört och uppburet. Givetvis hade dem levererat fel köksbord så dagen efter fick jag och morsan (som hade tagit ledigt för att hjälpa mig) i en lånad bil åka dit och reklamera detta. Som plåster på såren fick vi 55 spänn i milersättning... Eller fick och fick... Erbjöds är väl rätta ordet eftersom dessa pengarna fick gå till deras kaffekassa. Rätt sjukt att företag, efter att man handlat hos dem för över 15 kkr behandlar en på det sättet när det är deras eget fel. Skulle vilja säga "aldrig mer", men så länge man kan köpa en korv m bröd för 5 spänn och en köttbulletallrik för 16 kr lär jag väl åka dit igen, tyvärr...

Dessa tre vagnar med ikeamöbler skulle givetvis skruvas ihop. Som tar var fick jag hjälpa av Per och Erica på fredagen med garderoben. I övrigt har jag slitit som ett djur med att få upp allt det andra och göra mig av med all wellpapp och dylikt. På lördag kväll var detta klart.

Födelsedag
Så på söndagen var det dags för mig att fylla 29 år. Första födelsedagen på tre år som jag faktiskt var hemma. Senaste två födelsedagarna har firats i USA och Spanien. Inte för att det spelade så stor roll, inte så roligt att fylla år längre liksom.
Desto roligare var det att besöka min brorsdotter Lovisas födelsedagskalas i Lerum. Hon fyllde två år på fredagen, men kalaset höll på söndagen, alltså 5 september tillika min bemärkelsedag.

Tillbaks till nuet
Ja, så nu sitter man som sagt här nere i Schweiz igen. Landet som egentligen är himla fint, men jag har svårt att riktigt tycka om ämdå... Kommer att vara här till i början av nästa vecka då jag åker hem igen. Den 18 september åker jag sen till Mexiko för arbete där fram till den 6 november. Sen hoppas jag kunna spendera lite tid i mitt nya krypin...

Inga kommentarer: