tisdag 21 september 2010

Mexiko - en fars

Ja vad ska man säga...

På sätt och vis blir allt till en enda stor fars när man är här nere. Seriöst alltså! "Stefan och Krister" kan liksom slänga sig i väggen.

I väntan på flyget sitter dem där och pratar/skriker i mobiltelefon med högtalarfunktionen påslagen helt utan hänsyn till resenärer som rest 15-20 timmar och försöker få sig en blund. På flyget ner var ungefär 70% av passagerarna mexikaner. Mestadelen satt lite längre bak i planet där även jag satt. Väl sutten till rätta så har jag en unge bakom mig som sparkar på mitt säte. Hans kompis sitter i närheten och spelar game boy (motsvarande) utan hörlurar... Bara säga adjö till den sömnen man trodde man skulle få. Trots att flygvärdinnan på både engelska och spanska uppmanar folk att stänga av mobilen, stuva sitt bagage under sätet framför samt sitta ner så sker följande:

- 3 personer i min närhet pratar i sin mobil, en med högtalarfunktionen igång.
- Min granne reser sig när planet börjat taxa för att gå på toaletten.
- Morsan släpper lös "ryggsparkarungen" ut i gången.
- Två personer tar fram sina väskor under sätet och lägger dem i knät.

Detta är liksom bara sakerna som händer i min närhet... om om detta inte vore nog så ringer grannens mobiltelefon efter att vi lyft.

Mobiltelefon är för övrigt något som folk håller kära här nere. Folk går runt och pratar nästan jämnt!

Jag tänker inte ens nämna om hur det var att handla på Walmart i söndags, men kaos är väl det närmaste jag kan komma att tänka på. Bland annat så lägger jag pengarna på bandet (dem har inget ställe där man lägger pengarna man ska betala med) varpå kassörskan startar bandet och pengarna åker med inunder... Ner med handen och då startar puckot bandet igen... Om blickar kunde döda hade hon varit död.

Fast samtidigt så är störtskönt här. Mitt i allt detta kaos så finns det en ordning, en ordning som liksom består till viss del kaos och till viss del "street smartness".

För övrigt så är det snuskigt hög luftfuktighet här. I fredags drog kategori III-orkanen Karl in här och ställde till oreda. Översvämningar, nedfallna hus, knäckta elstolpar med mera och värst av allt 12 dödsfall. Hur som helst så bidrar översvämningarna till att den redan höga luftfuktigheten är ännu högre och temperaturen stannar inte på 35 grader, snarare 40.

Kommer kanske lite bilder på så småningom. Nu ska jag laga mat.

Inga kommentarer: