söndag 26 juli 2009

En vecka kvar... + miniquiz

Mer än så återstår det tyvärr inte av sommarens semester. Blir till att åka till Schweiz redan på söndag förmiddag nästa vecka. Utöver att göra ett bra jobb och fortsätta lära mig det där med att montera ihop och isär en kärnkraftsreaktor tänkte jag då även passa på att inleda ett s.k. "nytt liv" med sundare kost och motion. Just nu förfaller kroppen och intar mer och mer formen av ett mumintroll... Tänkte även passa på att köpa på mig nåt "lär dig prata tyska"-paket och se om jag inte kan damma av en del av de kunskaper man en gång i tiden hade. Jawohl!

Just i detta nu är jag precis hemkommen från en långhelg i Budapest tillsammans med min bättre hälft. Måste säga att resan blev synnerligen lyckad! Blir med all säkert lite mer om den resan i ett annat inlägg.

Veckan som gick bestod inte bara i att besöka Ungerns huvudstad utan det blev även en tripp upp till mina föräldrars sommartorp utanför Tidaholm. Dit följde även Per med och vi såg bla. till att inmundiga en hel del fin dryck samt att vi "kraftigt" minskade beståndet av bäcköring i de vattendrag som ligger i närheten av torpet.

Veckan som nu kommer är den första (och enda) veckan som jag och min bättre hälft är lediga tillsammans. Vet inte så mycket om vad som kommer hända, men klart är att veckan inleds med ett besök till hennes föräldrahem utanför Varberg och avslutas med en U2-konsert på Ullevi på lördagkväll.

------------------------------

Har ju inte blivit så mycket quiz som jag hade tänkt mig. Dock tänkte jag sätta ihop några frågor här och nu. Allt följer gammalt känt manér vilket innebär att svaren återfinns bland kommentarerna.

1. Per Garthon förknippas med vilket parti i riksdagen?

2. Vad heter valutan i Ungern?

3. I en rätvinklig triangel kan sidornas längd räknas ut genom en klassisk sats, vilken?

4. Vilken stor amerikansk lastbilstillverkare ägs av AB Volvo?

5. En "kylmaskin" (kylskåp, AC, värmepump etc.) består i synnerhet av fyra komponenter. Förångare/evaporator, kondensor, tryckreducerande ventil och ... ja, vad mer?

6. Vilka länder finns i dagsläget representerat i IFK Göteborgs A-trupp? 1 p för varje rätt land, -1 p för ev. "fel länder"

Till sist inom detta område så kan jag med glädje meddela att min far starkt funderar på en comeback av "farsans frågesport". Så min rekommendation är att ni för säkerhets skull bläddrar lite i era gamla serietidningar och och dammar av ev. grammofonskivor...

3 kommentarer:

Kris sa...

1. Miljöpartiet
2. Forint (HUF)
3. Pythagoras sats aka "P-satsen"
4. Mack
5. Kompressor
6. Sverige, Danmark, Island, Finland

Anonym sa...

7 p, väntar med spänning på Berras comeback!

Lasse sa...

Jag fick fyra rätt, missade fråga fem, sista frågan vägrar jag svara på :P