onsdag 1 juli 2009

100:e inlägget med mini-quiz

Då var det dags att fira 100 här på bloggen då. Tänkte göra det med ett kombinerat mini-quiz samt lite bilder från Smögen där vi spenderade för helgen.

Mini-Quiz
Som ni redan vet så finner man svaren under kommentarer där ni gärna för sriva in ert resultat.

1. Super-Mario, rörmokaren från Nintendos tv-spel hade en bror och kollega. Vad hette han?

2. Vilka länder gjorde upp i finalen av 2009 års U21-EM och vad blev resultatet? (2 p)

3. Vilket år grundades Göteborg? (+/- 5 år ger 1 p, rätt årtal 2 p)

4. Vad heter norrmannen som vann 2009 års Eurovision song contest med sin rejäla plåga "Fairytale"?

5. Vad heter huvudstaden i Vietnam?

6. Vad är öknamnet (som används på youtube) på invandraren som skrek "Vem vare som kasta" efter att ha fått en frisbee på sig?

7. I sömnsammanhang pratar man om REM och REM-sömn, men vad står det för?

8. Vad heter reglaget som används på gamla förgasarmotorer där man manuellt kvävde lufttillförseln i luft- o bränsleblandningen?

9. Hur långt är: Vätternrundan? Vasaloppet? Vansbrosimmet? Lidingöloppet? Samt, vad kallas det om man gör dessa fyra tävlingar under ett år? (Vasaloppet kan bytas ut mot Engelbrektsloppet eller XX km öppet spår) (5 p)

10. Bildfråga: Vilken fisk är detta? (2 p)


---------------------------------------------

Smögen
Helgen som var åkte jag och min bättre hälft upp till Smögen där vi hälsade på min kompis Per och hans flickvän Erika samt resterande del av Pers familj i deras sommarhus. Helgen bjöd på kanonväder, bad, båttur och en del förfriskningar i form av fisk- och skaldjur samt dryck. Utöver huset så har "familjen Per" även en sjöbod där man kunde sitta och dricka whisky och ljuga i solnedgången. Jättetrevligt!

På hemvägen passade vi även på att svänga förbi Lysekil där min bättre hälfts kompis Helle jobbar som guide/tekniker på Havets hus. Så vi fick en privat rundvisning inkl. en inblick "bakom kulisserna" vilket var väldigt uppskattat!

Sammanfattningsvis en riktig kanonhelg! Tack alla ni som bidrog!

Nedan: Deras sjöbod syns i den högra raden, andra från vänster. Verkligen kanonfint!



Om ett par timmar är det dags för mig att kliva upp och åka till Stockholm för en dags utbildning/möte/team building. Hemresa på fredag igen, då även min semester kommer att inledas! 4 veckor som börjar med att jag och Per (bilderna ovan) drar till Skottland nästa vecka, blir nog ett "reserepotage" efter det...

5 kommentarer:

Kris sa...

1. Luigi
2. Tyskland-England 4-0
3. 1621
4. Alexander Rybak
5. Hanoi
6. Skogsturken
7. Rapid Eye Movement
8. Choke
9. 300km, 90 km, 3 km, 30 km. ”En svensk klassiker”
10. Näbbgädda eller horngädda

Anonym sa...

Haha jag kunde definitivt bildfrågan :-)Du har glömt skriva ut poäng till alla frågor. Fick 11 poäng.

Anonym sa...

Om inget annat anges så gäller 1 poäng för varje rätt svar.

Borrizbrossa sa...

11 poäng. Äntligen slut på USA-frågorna som jag var helt usel på hoppas jag?

Kris sa...

Frågorna präglas i regel av sånt man upplever eller har i tankarna. Att jag exempelvis åkte förbi Nintendolagret (eller vad det nu är där i Kungsbacka...) gav inspiration till fråga ett och så vidare.

Att jag nu inte befinner mig i USA längre kommer ju med största sannolikhet ta ner andelen USA-inspirerade frågor...