tisdag 14 december 2010

Rapporterar direkt från självmordsbombarnas Stockholm

Talibantomtar i julhandeln
Ja, nu i lördags utsattes ju Stockholm och Sverige för det första självmordsattentatet signerat "jihad". Kvällstidningarna skriver spaltmeter, men när man läser folks statusuppdateringar på facebook så verkar det vara mer akut med julstök, luciabakande, julpyntande, julklappsshopping, lussefirande etc. Märkligt att ingen i min vänskapskrets ens nämnde att en talibantomte försökt döda hundratals mitt i julhandelns Stockholm... Nej, business as usual! Antar att man även glömt att hela Göteborgs innerstad var bombhotat för några veckor sedan...

Jag tycker hur som helst att det känns mycket olustigt!

------------------------

Ja, jag är i Stockholm
Som rubriken antyder är jag i Stockholm. Idag har jag varit på amerikanska ambassaden för att ansöka om ett nytt visum. Allt gick bra och relativt smidigt måste jag säga. Resten av veckan ska vi ha "julmöte" med jobbet. Europateamet toppat med lite inslag av amerikanare och japaner som kommer hit.

------------------------

Flyget v.s. X2000
Jag får en del gliringar från kollegor om att jag faktiskt får lov att flyga när jag ska upp till Stockholm, detta samtidigt som SJ springer gatlopp såhär års med förseiningar och inställda tåg. Igår flög jag upp och tycker att det är på sin plats med en jämförelse:

Flyg
Flyget gick 16:15 från Landvetter och skulle landa på Arlanda 17:15. Eftersom jag hade bagage tog jag flygbussen från Kungsportsplatsen 14:49 (starttid från Gbg centrum). Vi landade runt 17:05 men väskorna gick att plocka upp 17:15. flygbussen från Arlanda till Sthlm central tog 50 min och avgick 17:20, alltså ankomst Sthlm Central 18:10 ungefär.

X2000
Går från central till central och tar mellan 2:45 och 3:30 beroende på antal stopp. Såhär års ofta försenat. Senast gången drygt en timme sena och då ingick att jag fick evakuera tåget.

Slutsats
Flyget och flygbussar tog mig 3:20 min. Kan reduceras genom att ta Arlanda Express, men det kostar 240 kr enkel väg. Flygbussen gick på hälften. Under resan fick jag konka och lasta mitt bagage på två olika bussar samt ta mig till olika hållplatser, bagageband och gater. Ingen möjlighet till mobiltelefoni eller surfande under den dryga timmes flygningen. Total kostnad igår var 80+495+119 = 694 kr (billigaste möjliga flyg)

Tåget tar i regel runt 3 timmar. Man lastar sitt bagage en gång och sitter sen lugnt och pratar i mobil, surfar etc. Kostnad i regel 400-800 kr. Risk för förseningar, dock får man om tåget är mer än 30 min sent pengarna tillbaks i form av värdebevis. Betydligt miljövänligare än flyget.

Vinnare: X2000

---------------------

Personliga pronomen
Jag har från flera håll fått en skopa skit för att jag inte kan skilja på "de" och "dem". Eftersom jag i talspråk nästan alltid säger "dom" har jag ärligt talat inte full koll alltid. Jag kan oftast i min korrekturläsning känna att det låter fel. Därför slår jag nu slag i saken och kommer att studera diverse lathundar och regler för hur detta fungerar. Så om ni i framtiden ser att jag skriver fel får ni gärna posta en kommentar med lite feedback.

Ett bra skrivspråk är en dygd. Gör man fel eller inte vet så är det bara att släppa stoltheten och försöka lära sig!

3 kommentarer:

-Agnes- sa...

Visst är det olutsigt med självmordsbomabre!... MER än olustigt tycker jag... konstigt nog händer det allt för ofta i vår värld... det kanske har börjat "rinna" av folk? Kan det verkigen vara så?

Flyga till Bromma är väl ypperligt? Incheckning 30 min innan (själv väljer jag nätet). Sedan taxi in till centrum :)

Sanna sa...

Lathund:
- Där du kan byta ut "dom" mot "vi": använd DE
- Där du kan byta ut "dom" mot "oss": använd DEM.

Anonym sa...

Sanna: Tack! Jag fick den lathunden från en kompis för någon vecka sen. Kanon!

Agnes: Jag tror snarare att svenskar i allmänhet är avskärmade och kör ned huvet i sanden. För visst är det mer akut att lussebaket gick bra än att någon försöker angripa demokrati och ett öppet samhälle?!