onsdag 22 december 2010

Julquiz

Då var det dags för det där utlovade julquizet. Krav är att ni sanningsenligt skriver in ert resultat med en julhälsning när ni är klara. Ja, sen kan ni ju alltid skriva ut det och agera quizmaster för släkt och vänner till julfirandet.

Som vanligt hittar man svaren bland "kommentarer" och det är en poäng som gäller om inget annat anges.

Lyyycka till och God Jul!

1. "Leilas jul" är ju poppis såhär års och i hus o stugor runtom i landet bakas det kaloririka bakelser och julgodis som aldrig förr (som man gärna lägger i en klitchig rostig plåtburk). Men vad heter denne Leila i efternamn?

2. Bengt Feldreich satt på posten mellan 1959-71 och sen tog Weise över och körde i 30 år. Men vem var den förste som tog över efter Arne?

3. "Kalle Anka och hans vänner önskar God Jul" är ett självklart inslag på julafton. Det har sänts i SVT (under olika former) sedan 1960. Endast fyra scener/klipp har varit med samtliga år, vilka? (4 p)

4. Ett ännu mer självklart inslag på julafton är allas vår hjälte Karl-Bertil Jonsson (bilden). Vem skrev "Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton"? Vem tecknade filmen? Och vad heter Karl-Bertils glöggfryntlige fader? (3 p)

5. Vilken julkalender är äldst? Kurt Olsson, Ture Sventon eller Sunes jul?

6. "Hjulen står för dörr'n". Ja, få julkalendrar kan väl mäta sig med Albert & Herbert... Vilket år sändes den? (Rätt årtal ger 3 p, rätt år +/- 1 år ger 1 p)

7. Bibelfråga: I vilket evangelium finner man det s.k. julevangeliet? (1 bonuspoäng om ni även kan uppge var i det evangiliet det finns, t.ex 15:5-10)

8. "Last Christmas" är ju en poppis jullåt. Vad heter artisten/bandet som gjorde den?

9. Vart anser/tror jänkarna att tomten bor och har sin tomteverkstad?

10. Håkan Hagegård, Carola, Tommy Körberg... Ja, många är de som plågar oss med "O helga natt" såhär i juletider. Men hur går sången inledningsvis efter att man sjungt: "O helga natt, ..." Följande 5 ord (och då räknas "o" som ett ord) krävs för poäng! (2 p)

Max poäng 19

9 kommentarer:

Kris sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Kris sa...

1. Lindholm
2. Lotta Bromé
3. Tomteverkstaden, Askungen, Snövit samt "ser du stjärnan i det blå.
4. Tage Danielsson, Per Åhlin och Tyko Jonsson
5. Ture Sventon
6. 1982
7. Lukas 2:1-20
8. Wham
9. Nordpolen (alltså inte norra Polen utan längst norrut på jordklotet)
10. O helga stund för världen

Albinssonskan sa...

Tolv ynka poäng. Om du har lust får du gärna sätta ihop en quiz till julafton. Jag tog mig vatten över huvudet när jag erbjöd mig. Inser ibland att dygnet inte räcker till för att vara heltidsjobbande småbarnsmamma.....

Kram

Hanna sa...

Haha 8p julquiz var nog inte min grej! :) God Jul räven!

-Agnes- sa...

Där satt den! :D HELA 17p! Känner mig stolt och ger mig själv klart godkänt;)

GOD JUL & GOTT NYTT! Over and out!

Sanna sa...

Det är för svårt Albin!! Jag kan inte! Du måste lägga din quiz i den proximala utvecklingszonen, det är där man lär sig bäst! //Lärar-Sanna

Anonym sa...

Alla rätt som vanligt. Bro

Camilla sa...

Jag och Martin fick tillsammans ihop 8p. Inte mycket... GOD JUL till dig och dina nära! KRAMAR

Anonym sa...

Återigen vann jag över Jossan 13 p. Bra frågor och ta det lungt i kväll, du ska med till Torskog på annandagen.

Farsan