måndag 3 december 2012

Vägen till Spanien

Nu sitter jag här i lägenheten i Santa Pola och står i begrepp att spendera första natten här... Med en kvällsmacka och whisky blickandes ut över ett nattsvart medelhav började jag fundera på hur allt det här gick till och varför jag nu sitter här idag...

Det sägs att livet avgörs av tillfälligheter, att framtiden är ett oskrivet blad och att både våra små och stora val kan göra att hela livet en dag ter sig helt annorlunda. Eller ja, att man helt enkelt "halkar dit på ett bananskal".

Och då, som med allt annat i livet så var det väl just det där bananskalet som gjorde att jag sitter här. Det hela började 2010 och vi var några halvt panikslagna personer inom GE Europa som var tvugna att ha klart ett "grönbältesprojekt" inom Lean Six Sigma (om du inte känner till vad detta är så får ni googla, jag orkar inte förklara) innan årets slut. Jag ingick i ett team om tre personer där vi gjorde ett projekt angående visumprocessen till Spanien för jänkarna som kommer över och jobbar. I det teamet ingick även han som var serviceansvarig för Spanien så vi byggde upp en kontakt och han fick väl ett gott intryck. När samma person senare i slutet av 2011 behövde hjälp vände han sig till mig och undrade om jag kunde stötta lite och vara här någon vecka då och då, men när jag väl kom till Spanien i början av 2012 så var det som ni kanske kommer ihåg inte längre tal om "hjälp" utan då hade han passat på att byta jobb så att "hjälp" blev till "temporär ersättare". Så istället för någon "vecka då och då" blev det nästan ett helt år och att det här året även sammanföll med att Spanien befinner sig i djup ekonomisk kris och att euron står lågt är väl det som till slut gjorde att vi köpte lägenheten här... Det började som sagt med ett grönbältesprojekt.

Så nu vet ni det!

Inga kommentarer: