söndag 26 augusti 2012

Sommaren 2012

Nu har augustilönen kommit och därmed kan man också säga att sommaren är till ända. Tänk vad åren gått fort, det är knappt att man kommer ihåg att augusti en gång i tiden präglades av ångest för att skolan snart skulle dra igång igen. Kanske inte så konstigt i och för sig eftersom jag i själva verket nästan har jag levt halva livet sen jag började nian 1997. Nog om detta!

En sommarkrönika brukar väl allt som oftast handla om vädret, men eftersom jag mestadels befunnit mig i Spanien känns detta överflödigt. Sol och värme. Årets sommar var ju en sån där härlig sommar med både OS och Fotbolls-EM så är det något som får bli sommarens röda tråd så är det nog just dessa sportevenemang.

Juni
Jag begav mig hemåt till Göteborg i början av juni för spendera min första av totalt två semesterveckor under årets sommar. Nästan samtidigt landade Emily på Landvetter och en torpethelg stod på programmet. Emily som även passade på att fylla 30 bjöds på ett stycke "Albinssonsk" kultur med minitennis, tunnbad, karaoke och vätternröding. Men veckan gick i fotbollens tecken. Först så deltog vi i jippot på gamla ullevi där matchen Ukraina-Sverige visades på storbildsskärm och några dagar senare flög vi till Kiev för att se en underhållande match mot England. Sportsligt ingen höjdare för Sverige, men en riktig upplevelse och Kiev är definitivt värt ett nytt besök.

Olympiastadion i Kiev inför Sverige-England

I övrigt så bjöd juni på rätt så mycket jobb med ett stormöte i slutet av månaden som avslutades i Madrid och middag på Santiago Bernabeustadion. Fotbolls-EM ja, Spanien gick och vann hela turneringen vilket också satte punkt för månaden.

Juli
Månaden började med en arbetsvecka som följdes upp av en "bisarr helg" innehållandes bland annat tjurrusningar i Pamplona (San Fermín), en riktig höjdpunkt!

Här komemr tjurarna in på arenan, Pamplona.

Ytterligare en arbetsvecka och sen var det dags för sommarens andra semestervecka och med detta hemfärd till Göteborg. Mycket av veckan gick ut på att bara "vara" och njuta av ledighet och sommarsverige. Jag besökte Per och Erika några dagar i Smögen där det blev skaldjur, bad, fiske och whiskyprovning i sjöboden. En sak är säker, det är sann lyx att ha vänner med hus och sjöbod i Smögen!

 Man ser att den här herrn har både skeppar- och maskinistexam. Riktiga sjöben!

 Gaisfisk

Whiskyprovning i sjöboden. Talisker 18 år vann.

Juli i övrigt bjöd på stekhet spansk sol och ännu mer jobb, men inte nog med det också ett besök till Barcelona där jag träffade vänner och passade på att fira barndomsbekanta Kristina som fyllde 30 år. Den 30 årsfesten är för övrigt ett kapitel för sig...

Under slutet av månaden insåg jag även att kostymen jag tänkt att ha till bröllopet jag skulle till i början av augusti inte gick att knäppa... Bara att bita i sura äpplet och påbörja en hederlig viktminskning med begränsat matintag och joggingturer.

Augusti
Bröllopet ja, mina vänner Camilla och Martin som svor evig trohet i Sundsvall i början av augusti. Jag passade på att ta några dagars ledigt och åkte upp till mormor i Sollefteå för att hälsa på. Både besöket och bröllopet var kanon! Och ja, jag kom i kostymen och vågen visade att jag minskat 5 kg på 10 dagar.

 Mormor pigg och glad som vanligt! Här slinker det ner en laxplanka.

Jag ver den enda på hela bröllopet som inte hade kamera utan fick ta bilder med iphonen. Resultat därefter... Jättefint bröllop!

Augusti är en riktig semestermånad här i Spanien så jag bestämde mig för att jobba hemifrån Göteborg några dagar efter norrlandsvistelsen. Hur otroligt det än låter så fick jag faktiskt gjort väldigt mycket under den veckan, även om TV:n stod på konstant för att följa OS. Sommar-OS, eller rättare sagt OS generellt är något av det bästa som finns att titta på! Men allt har ju ett slut och så även OS och därmed också sommaren. Största svenska bragd var utan tvekan Lisa Nordéns silver (som borde varit delat guld) i triathlon. Säg vad man vill om medaljer hit och dit, killar som Bolt, Phelps tjänar storkovan och kan i sina sporter vinna flera medaljer under samma spel, men OS är något annat. Den viljan Lisa visade upp tillsammans med sportslighet och glädje slår alla lopp och världsrekord i fjärilsim och sprint tillsammans om du frågar mig.

Som sista grej och som jag inte riktigt vet hur jag ska kategorisera kommer en liten tripp till Schweiz som jag gjorde förra helgen tillsammans med en av kunderna här i Spanien. Vi besökte kärnkraftverket KKL som är en snarlik reaktor till Cofrentes som är en av reaktorerna jag jobbar med här. Besöket rundades av med några timmars strosande i ett stekhett Zurich.

Zurich

Sammanfattningsvis så måste jag säga att min sommar 2012 varit jättebra, kanske rent av den bästa på länge! Och även om sommaren per kalendern tagit slut så är livet alldeles för kort för att bara gå runt och längta efter sommar och ledighet. Jag hade tänkt att fortsätta ha det bra och göra det bästa av tiden jag har och det borde ni också göra!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Skulle vilja ha lite mer info om 30-års kalaset.
Hänt extra har väl några smaskiga bilder./335

Kris sa...

335, det blir inget med det tyvärr...

Kris sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.