fredag 23 september 2011

A-laget* hade rätt!

Året var 2003 och jag bodde på Solvarvsgatan i Kortedala. Minns inte om jag fortfarande jobbade kvällsskift på Volvo eller om jag precis hade börjat på militärhögskolan, men klart är att jag bodde i Kortedala och nog inte kunde föreställa mig hur livet skulle komma att bli de kommande åren.

Jag skulle promenera till Kortedala Torg för att antagligen handla mat och/eller sprit. En promenad på inte mer än 5 minuter och vägen dit genom en park/skogsparti där det alltid satt ett gäng alkisar och hängde vid en parkbänk. Var och varannan gång man gick förbi var det någon som tiggde pengar eller hade någon kommentar, något som jag i och för sig efter 19 år i Lövgärdet var relativt van vid. När jag nu gick förbi denna dag, antagligen lite sådär välklädd och svensk som det inte anstår en att vara i förorten, så fick jag höra:

(Uttalas med stark finsk brytning)
- "Här kommer en som kommer rösta JAAA till Euuuron, kommer du att rösta jaaa eller nä?!"
- "Ja!" Sa jag högt och tydligt.
- "Duuu din jääävel, de kommer gå åt helvete om vi går me dääär!"

Där och då kändes det som en seger, att nej till Euron var något som bakåtsträvande sverigedemokrater och socialfall röstade på. Vi som ville att Sverige skulle bli en del av Europa och tyckte att det kändes överjävligt att både danska och norska kronan numera var betydligt starkare än vår tänkte rösta ja.

Idag är det 2011. Alkisarna kunde nog fan inte haft mer rätt an vad de hade!

*A-laget syftar på ett gäng alkisar som några år tidigare hade suttit vid samma parkbänk och bildat en förening, "A-laget". Föreningen uppmärksammades av Janne Josefsson på TV och senare även Jannes "Vad hände sen" som sändes för några år sen.

2 kommentarer:

H sa...

Haha, dagens konstaterande -"Lyssna mer på finska alkisar" :)

Kris sa...

Livets konstaterande kanske?