måndag 25 oktober 2010

Rubrik

Söndag kväll och därmed kan man ju summera ytterligare en vecka här i Veracruz. Jobbade måndag-fredag, och sen var tanken att jag skulle vara ledig lördagen för att jobba söndagen, men p.g.a. schemaändringar blev jag ledig söndag med.

När det gäller jobbet finns det faktiskt inte så mycket att säga, det flyter liksom på. Annars så har de kortare arbetsdagarna inneburit att man kunnat njuta av tillvaron lite grann här nere. Har blivit en och annan promenad längs med strandpromenaden samt några restaurangbesök där man inte fått panik för att kypar´n tagit god tid på sig...

I lördags var vi ett gäng på tre personer som tog hyrbilen och körde upp till El Tajin för att kolla in ruinerna av de gamla pyramiderna som indianerna här i området lämnat efter sig. För att komma dit krävdes dryga fyra timmars bilfärd (enkel väg), men trots tröttheten efter hemkomsten på lördagkväll var vi alla ense om att det var värt besväret! Har fler bilder än denna, men internetuppkopplingen är lite seg för tillfället och jag har ingalunda lust att vänta 25-30 min per bild.


Pyramid i El Tajin, Veracruz Mexiko.

Mexikanarna gillar sina farthinder, så kallade "Topes". Än värre är att det inte finns någon standard för hur dessa farthinder ser ut, därför kan man ibland utan vidare problem passera några i 70-80 km/h medan andra slår sönder bilen om du kör snabbare än 50 typ. Jag var ytterst nära att skrota hyrbilen i lördags om det inte hade varit för en panikbromsning och ABS... Annars hade bilen antagligen först fått kylaren sönderslagen innan den blivit luftburen och totalhavererat vid landning...

Idag är det två veckor kvar tills jag kommer hem :)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Är det Nischernas pyramid på bild tro? ... nedräkning till hemkomst nu förstår jag :D

Kris sa...

Där har du alldeles rätt Agnes! Nischernas pryamid sett från sidan. Om man nu kan se en pyramid från sidan, hrm...

Nedräkningen har inte riktigt börjat än, men om en vecka så!