fredag 16 april 2010

Tjugo timmar i Sverige...

Som vanligt inom den här branschen så är ens resedatum tämligen flexibla. Projekt blir försenade, folk får förhinder, kunden ändrar sig med mera. Det som från början hette att jag skulle åka hem från Mexiko den 23 april för att åka till Spanien den 1 maj blev nu något helt annat...

Jag lämnar Mexiko den 27:e och landar i Göteborg (förutsatt att askan från vulkanen på Island lagt sig) den 28:e runt 14-tiden. Den 29:e runt klockan 12 går sedan nästa plan med slutdestination Bilbao i norra Spanien. Enkel matematik - jag kommer att vara i Sverige i drygt 20 timmar... Vilket givetvis suger hårt! Fast hellre att komma hem några timmar och träffa min bättre hälft än att åka direkt till Spanien i det här fallet.

Ta i trä - om nu allt vill sig rätt lämnar jag sedan Bilbao redan den 7:e maj. Efter det så kommer jag att ha en del semester.

Min hemresa var "icke ombokningsbar" och därför fick jag köpa en ny biljett hem. En enkel resa Veracruz - Gbg kostade runt 15 000 kr!!! Jag kollade då på att köpa en ToR-resa med tillbaksresa till Veracruz senare i höst (datumet kan egentligen kvitta). Detta kostade runt 9500 kr. Kan någon förklara för mig hur det ligger till med logiken i detta?!?! Hur kan det vara 5500 kr billigare samtidigt som man får en returresa?

Annars finns ett "knep" på hur man kan "lura" flygbolag. Oftast tar dem ut ett rätt så rejält överpris för biljetter med utresa måndag och hemresa fredag. Då ser man till att boka en ToR-biljett med utresa måndag och hemresa någon dag några månader framåt. Sen bokar man en ny ToR-biljett med utresa från det andra stället på fredagen och med en returresa som fungerar med den andra biljetten. Vips så har man fått två ToR-resor som är billigare än den första... Fattar ni? Eller behövs en mer nogrann förklaring...?

Tror dock att flygbolag håller koll på sånt så man får passa sig. Finns dock alternativ att flyga med olika bolag är det ju guld!

1 kommentar:

Anonym sa...

det finns system hos flygbolaget för "saxade" biljetter. Dom har järnkoll. Har du inte utnyttjat din bokade utresa så fungerar inte returresan. det var många som utnyttjade detta förr vilket gjorde att det gick "tomma" flygplan som egentligen var fullbokade. Hur tror du att du kom till Amsterdam foc? =)