onsdag 7 oktober 2009

Gästquiz ala "Muskel-Mangan"

I tider då jag håller hårt på min quizstrejk (fram tills fler personer kommenterat mitt förra) så tar Jämtlands egna fältjägarbrigad över facklan och bjuder på ett gästquiz. Därmed är det också dags att damma av allt vad jakt-, fiske- och Jämtlandskunskaper man må ha liggandes på hyllan...

1. Nio-trea, sex-och-en-halva, trehundraåtta, tretti-noll-sex och tvåhundratjugotvå är exempel på vad? (1p)

2. En fransyska är som bekant en kvinna från Frankrike men också en…? (1p)

3. Jämtland/Härjedalens president heter vad? Hur lyder jämtarnas kampord som efter presidentens tal vid midnatt den sista lördagen i juli, vrålas ut över stortorget? (2p)

4. Vad heter ön där världens nordligaste runsten ligger beägen och som restes av Östman Gudfasts son någongång mellan 1050 och 1080? (1p)

5. Ett annat ord för pürschjakt? (1p)

6. Vad brukar jagas med en norrbottenspets? Gråhund? Hamiltonstövare? (3p)

7. Vad heter de tre skådespelarna som spelar de tre bröderna Sven-Erik, Jan-Erik och Olle? Vilken TV-serie handlar det om? Vad heter byn? (5p)

8. IFK Göteborg i all ära men i vilken division spelar IFK Östersunds herrar (A-laget…)? (1p)

9. Vad betyder: perstampa, stårsch, fjälla, fjårdd och ikunn på jamska? (5p)

10. Hur många kommuner utgör landskapet Jämtland? (1p)

11. Hur länge har Jämtland varit svenskt och vad kallas fredsbeslutet där Sverige fick, förutom Jämtland, också Gotland och Halland? (2p)

12. På den tiden då det begav sig så fanns i Östersund tre regementen. Vilka? (3p)

Vid full pott kan man få 26p. Lycka till!

Som vanligt finner man de rätta svaren på frågorna under kommentarer där ni även uppmanas att skriva in ert resultat tillsammans med en kommentar.

7 kommentarer:

Muskel-Mangan sa...

1. Olika kalibrar på jaktammunition.
2. En köttbit.
3. Evert Ljusberg. ”Jamtland, Jamtland jämt å ständut!” (”Jämtland, Jämtland jämt och ständigt!”).
4. Frösön.
5. Vakjakt.
6. Skogsfågel (orre och tjäder), älg, hare (räv godtages också).
7. Lennart Jähkel, Jacob Nordenson och Tomas Norström. Pistvakt, vilket utspelas i Svartlien.
8. Divison 3 mellersta norrland.
9. Potatismos, flicka, flickvän, bråttom och ekorre.
10. 8.
11. Jämtland blev svenskt vid Freden vid Brömsebro 1645. 364 år alltså.
12. I5, A4 och F4.

Kris sa...

Jag hade 10 p. Faktiskt bättre än förväntat när jag såg frågorna första gången.

Stör mig på att jag inte kom på A4!

Stolt över att jag faktiskt visste freden i Brömsebro, mest p.g.a. kopplingen till Halland.

På fråga 6 svarade jag "älg" på alla och fick därmed en säker pinne.

Albinssonskan sa...

Sju ynka poäng. Inga frågor i min smak.

Sanna sa...

Berättade Magnus vem som var hans testperson? Det var jag! Jag fick nästan ett rätt. Jag svarade "ko" på fråga 2. Tycker nästan att det är rätt för en ko och en köttbitt är ju samma sak, de bara befinner sig i olika livsstadier...

Hanna sa...

8 p, grymt svårt quiz för oss som föredrar lackskor framför tretornstövlar...:-)

Unknown sa...

18 poäng för infödingen. Attans att jag kommer ihåg så mycket fast jag inte bott där på 10 år :)
Krångero är ett annat bra ord för övrigt för att inte tala om myltan. Landskapsblomma är brunkulla och landskapsdjur älgen. För de som var intresserade

Tack för en bra quiz!
//Sara

Mange sa...

Imponerande Sara och tack vare dig så är det i alla fall en som gillar mitt quiz!