måndag 3 maj 2010

Nya puckar

Senate inlägget är daterat till den 20:e april vilket innebär att jag halkat efter en hel del här med bloggandet. Så tänkte bara lite kort köra en uppdatering om vad som hänt sen dess.

Mexiko:
Jobbade en vecka till innan jag på morgonen den 27:e april satte mig på flyget hem. Sista veckan var rätt intensiv, men i det stora hela så måste jag säga att hela mexikovistelsen var riktigt kul! Väldigt mycket jobb dock...

Flyget hem gick via Houston och Frankfurt och gick väldigt smidigt. Var ju dock lite orolig för att askan skulle ställa till det för mig, men inga problem alls där.

Hemma:
Var oerhört skönt att komma hem! Om än kort... Hann ändå träffa mina nära och kära och sova en natt i min egna säng. Kändes nästan surrealistiskt! Dessutom lagade jag och min bättre hälft köttbullar, potatismos, lingon och brunsås (grymt god sådan) vilket verkligen kändes som att komma hem.

På resande fot igen:
Förmiddagen den 29:e var det dags att åka tillbaks till Landvetter för att hoppa på flyget som skulle ta mig till Bilbao i norra Spanien via München. Skönt att åka via Tyskland istället för Paris, eftersom bagaget kom fram i fint skick på utsatt tid...

Spanien:
Kom hit eftermiddag/kväll den 29:e. Första kvällen var det mest att säga hej till folk och äta en finfin middag här på hotellet. Fredagen ägnades åt in-processing vilket innebär att man sitter vid skolbänken och skriver massa prov för att få komma in och jobba på kärnkraftverket. Lördag var i stort sett ledigt med undantag för en briefing vilket gjorde att jag kunde strosa omkring i byn här (Miranda de Ebro) som dagen till ära bjöd på medeltidsmarknad!

Idag söndag var mestadels jobb.

Kärnkraftverket jag jobbar på här heter Santa Maria de Garoña eller lite kortare "Nuclenor". Det ligger RIKTIGT fint längs med floden Ebro. Inne på området är det fullt med träd och det känns faktiskt mer som att man traskar omkring i Slottskogen istället för ett kärnkraftverk. Inne på området springer det även omkring massa påfåglar, hjortar, gäss etc. Helt klart en kontrast till andra ställen jag besökt. Iofs så sprang det katter och tvättbjörnar i Mexiko vilket var lite kul det med, men inte riktigt samma sak. Tyvärr får man inte ta några bilder inne på området.

För övrigt, bilresan till jobbet är en fröjd för ögat! Man kör längs med floden som ligger mitt i en dalgång. Bilder inom kort!

En liten travel map...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Även om vi kanske inte är " kära " så är vi ju " nära "... Oss träffade ju inte på din blixtvisit. Rättning i ledet ;) nic

Anonym sa...

Inrättningen i ledet borde snarare gälla er som inte tar det här med "nära" på allvar och flyttar till kranskommunen...